Nieuws April 2014

Unanieme erkenning voor Tito Vilanova

Er heerste een respectvolle stilte, alleen verbroken door de klassieke muziek die op de achtergrond speelde en het geluid van fotocamera’s van de aanwezige pers. Clubvoorzitter Josep Maria Bartomeu, vicepresident Jordi Mestre, teamaanvoerders Carles Puyol, Xavi Hernández, Víctor Valdés en Andrés Iniesta kwamen bijeen met voetbaldirecteur Andoni Zubizarreta, coach Tata Martino en de rest van de spelers en het clubbestuur om afscheid te nemen van de vrijdag 25 april overleden Tito Vilanova.
Voordat de herdenkingsomgeving betreden werd, schreef iedereen in blanco boeken in herinnering aan de voormalige trainer. Hun berichten aan Tito onderstreepten de impact die Tito op hun levens heeft gehad, wat ze van hem hebben geleerd en hoeveel ze hem in de toekomst zullen missen.

Tijdens het bezoek was de pijn en het verdriet af te lezen van de gezichten van de spelers en de bestuursleden. Vooral bij Andoni Zubizarreta, de voetbaldirecteur die de Barça-bank aan Tito toewees. De groep verzamelde voor een muurschildering die Tito van top tot teen weergeeft, staande aan de zijlijn van het veld terwijl hij zijn spelers analyseert.
“Het is een moeilijk moment voor de voetbalwereld, voor het eerste team, en voor de mensen die Tito kenden. Het is zwaar. We sturen al onze kracht naar zijn familie en vrienden. Een geweldig persoon heeft ons verlaten, een voorbeeld, toegewijd… Het is een verschrikkelijke klap. We zijn ontzettend aangeslagen door dit verlies, we hebben voor dit tweeëneenhalf jaar gevochten. Hij was een voorbeeld voor ons allemaal, hij streed de hele weg tot aan het einde,” zo sprak aanvoerder Carles Puyol.

Leden van FC Barcelona, Barça fans en fans van andere voetbalteams vormden een rij om een eerbetoon te brengen aan de trainer die in het 2012/13 seizoen Barça naar de landstitel leidde, en met een ongekend puntentotaal van 100 punten.
Ook werd er een groot zwart lint geplaatst in het midden van het veld in Camp Nou, ter herinnering aan de man die lange tijd de rechterhand van Pep Guardiola was nog voor hij zelf het trainersstokje overnam. FC Barcelona heeft drie dagen van rouw afgekondigd. De vlaggen bij het stadion, bij het trainingscomplex Ciutat Esportiva, andere installaties van de Club en het oude Masía – waar Tito als jonge voetballer verbleef – hangen sinds vrijdag op halfstok.

Dit weekend zal Barça een minuut stilte houden voor aanvang van de wedstrijd in Villarreal op zondag, en de spelers zullen zwarte rouwbanden dragen. Ook de andere sporttakken binnen de Catalaanse club zullen een eerbetoon brengen aan Tito, en elke coach en bestuurslid zal een zwart lint in hun revers dragen.
Deze drie dagen van rouw zullen eindigen met een religieuze ceremonie in de Barcelona Kathedraal om acht uur ’s morgens, en voor aanvang van de volgende thuiswedstrijd zal er ook een minuut stilte gehouden worden.

Lees hier reacties uit de voetbalwereld, onder andere van de spelers van FC Barcelona, op sociale media.

Zie hier de reacties van vooraanstaande kranten op het overlijden van Tito Vilanova.