Nieuws September 2010

Valdés evenaart Zubizarreta

Doordat Victor Valdés met FC Barcelona de wedstrijd tegen Athletic Bilbao wist te winnen met 1-3, heeft hij het record van 177 overwinningen geëvenaard. Dit record was al in handen van Antoni Ramallets en Andoni Zubizarreta.

Valdés mocht acht jaar geleden debuteren onder Louis van Gaal. Zijn eerste wedstrijd was 14 augustus 2002 tegen Legia Warschau en deze werd met 3-0 gewonnen. In het begin van carrière wisselde Valdés goede wedstrijden af met wedstrijden waarin hij een blunder beging. Maar zijn vorm werd steeds beter en op dit moment ligt het gemiddelde aantal doelpunten per wedstrijd dat hij tegen krijgt op 0,84. In de 269 wedstrijden die Valdés speelde wist hij dus 177 keer te winnen en werd er maar 36 keer verloren.

Antoni Ramallets speelde in de jaren ’50 288 wedstrijden voor FC Barcelona en naast de 177 overwinningen speelde hij 47 gelijk en verloor hij 64 wedstrijden. In de 288 wedstrijden kreeg hij 358 doelpunten tegen, dit was een gemiddelde van 1,24 doelpunten per wedstrijd.

De derde keeper die 177 overwinningen behaalde was de keeper van het “Dream Team” van Johan Cruijff, Andoni Zubizarreta. Hij maakte tevens deel uit van het Barça team dat de eerste Europa Cup I wist te winnen. Zubizarreta heeft 301 wedstrijden voor Barça gespeeld en daarmee is hij de keeper die de meeste wedstrijden voor Barça heeft gespeeld. Naast de 177 gewonnen wedstrijden, verlor hij 55 wedstrijden en werden er 69 wedstrijden gelijk gespeeld. Zubizarreta moest 273 doelpunten incasseren en dit leverde hem een gemiddelde op van 0,91 doelpunten per wedstrijd die hij tegen kreeg.