Nieuws September 2011

Valdés heeft toch nog wat te vieren

De 29-jarige doelman had ondanks het puntverlies toch wat te vieren. Valdés keepte zijn 411e officiële wedstrijd voor FC Barcelona en passeerde daarmee clubicoon Andoni Zubizarreta. Eerder passeerde Victor al andere Barça legenden zoals Antoni Tamallets (384 wedstrijden en vijf Zamora trofeeën), Salvador Sadurní (331) en PelloArtola (248).

De in Hospitalet del Llobregat geboren Valdés werd toen hij tien jaar oud was opgenomen in de jeugdopleiding van Barcelona. Het was geen definitief verblijf, want zijn familie verhuisde naar Tenerife en de tiener ging zijn ouders achterna. Drie jaar later keerde hij naar Barcelona terug en zette er zijn opleiding als doelman voort.

In 2002 werd hij door coach Louis van Gaal bij het eerste elftal gehaald. Zijn officiële debuut was in de Champions League tegen Legia Warschau. Na de komst van Frank Rijkaard in 2003 werd hij de onbetwiste nummer één van Barça en die positie stond hij niet meer af. Victor Valdés heeft zijn bijzondere waarde bewezen en veroverde in mei 2011 als minst gepasseerde doelman in de Primera División voor de vierde keer de Trofee Zamora.