Nieuws April 2009

Van de Tourmalet naar de Mount Everest

In de laatste twee maanden van 2008 beklom Barcelona de beruchte buitencategorie berg Tourmalet die de Tour de France met grote regelmaat aandoet als verwijzing naar het zware programma waarin achtereenvolgens Sevilla, Valencia, Real Madrid en Villarreal moesten worden bestreden. In de media wordt het komende laatste gedeelte van seizoen 2008/09 vergeleken met de Mount Everest.

Vanaf a.s zaterdag gaat het voor de blaugranas non stop naar het einde van het seizoen en staan er alleen nog maar toppers op het programma. Na de uitwedstrijd bij Getafe staat er midweeks namelijk een ingelaste competitieronde op het programma waarin Barcelona gastheer is van de nummer drie Sevilla. Het weekend er op staat de altijd lastige uitwedstrijd bij nummer vier Valencia op de agenda, gevolgd door de eerste halve finale van de Champions League tegen Chelsea. Om het allemaal nog gekker te maken zit er tussen de twee halve finales tegen de engelsen de kraker tegen titelconcurrent Real Madrid gepland. Na de return in Londen speelt Barça vervolgens thuis tegen nummer vijf Villarreal om vervolgens de finale van de Copa del Rey tegen Athletic Bilbao te spelen.

Alleen Hitchcock had een dergelijk scenario kunnen bedenken. Guardiola weet dus wat hem te wachten staat. De komende periode zullen de blaugranas moeten laten zien wat ze waard zijn om dit zo succesvolle seizoen van een prijs te voorzien.