Nieuws Februari 2011

Verbetering van stokoud record

FC Barcelona onder leiding van Pep Guardiola breekt bijna wekelijks records. Zo werd er door de winst op Atletico Madrid ook weer een record verbroken. Dit maal betrof het een vijftig jaar oud record van Real Madrid. Vijftig jaar geleden wist Real Madrid vijftien wedstrijden achter elkaar te winnen. Door de winst op Atletico Madrid, heeft Barça nu zestien overwinningen op rij geboekt.

Tijdens de persconferentie na de wedstrijd zei Guardiola hierover het volgende: “Het is een fantastisch record, omdat het al vijftig jaar geleden neergezet is” maar ook benadrukte hij “Je moet echt goed spelen en hopen dat het loopt om een dergelijk record te verbeteren”. Guardiola vertelde ook dat Messi de sleutel is tot het verbreken van al records. Ook zaterdag was hij weer belangrijk, doordat hij alle drie de doelpunten maakte. Hierover zij Guardiola: “We zouden niet zijn wie we nu zijn, zonder hem. Zonder Messi zou Barça nog steeds een goed team zijn, maar Messi is iemand van een ander niveau. Lionel weet ook dat hij zonder de rest van het team, niet kon worden wat hij nu is”.

Dat Messi belangrijk is voor de ploeg van Guardiola, blijkt wel uit de cijfers. Zaterdagavond maakte Messi al zijn vierde hattrick van het seizoen. Met deze hattrick is hij gelijk gekomen met Ronaldo van Real Madrid, op de topscoorderslijst van de Primera División. Messi wist inmiddels 24 keer het net te vinden in 22 wedstrijden. In de resterende 16 wedstrijden kan hij zijn totaal van het vorig seizoen, 34 doelpunten, proberen te verbeteren. Zelfs het record van de Primera División, 38 doelpunten, heeft hij in zicht.