Nieuws Juni 2018

Verslag Spanje vs Marokko

De wedstrijd staat in het teken van de ontmoeting tussen de 2 buurlanden gescheiden door de Straat van Gibraltar. Spanje start met de Barça spelers: Piqué, Iniesta, Alba en Busquets.

Marokko heeft een aantal spelers in de basis staan die NL geboren zijn: Boussoufa, El Ahmadi, Ziyech en Amrabat.

De wedstrijd gaat van start en het is gelijk zichtbaar dat Marokko niet van plan is om zich gemakkelijk gewonnen te geven en gebrand is om een goed resultaat weg te zetten. Er worden over en weer harde overtredingen gemaakt en de scheidsrechter moet corrigerend optreden. Mooie bal van Silva van rechts die op een haar na gemist wordt door Iniesta.

Er volgt een misverstand in de verdediging,Iniesta heeft de bal en passt de bal niet goed op Ramos, Boutaib onderschept de bal en gaat alleen op de Gea af en verschalkt hem door de bal door de benen van de uitkomende keeper te spelen, 0-1 (14”).

Spanje is wakker geschud! Er volgt een versnelling, Costa speelt op Iniesta en die snijdt schitterend door de verdediging heen en levert de bal op een presenteerblaadje bij Isco, 1-1 (19”).

Marokko geeft niet op, een verre ingooi en Boutaib is er weer vandoor, zijn inzet wordt door de Gea gekeerd. Spanje moet opletten voor de counter, want in de omschakeling is Marokko gevaarlijk. De rust nadert, maar Don Andres heeft er zin in hij snijdt wederom door de verdediging en geeft een voorzet op Diego Costa die de bal schampt, maar niet genoeg om er richting aan te geven.

De 2de helft begint en Marokko heeft beter grip op de aanvallen van Spanje en komt er zelf ook gevaarlijk uit. Dit resulteert in een schitterend schot buiten de 16 van Nordine Amrabat wat uiteenspat op de kruising. Spanje valt aan en Marokko neemt de verdedigende stellingen in en het is lastig om er doorheen te komen. Spanje vuurt wat afstandsschoten af maar hiervan treffer er vooralsnog geen doel. In de 81ste minuut is het echter weer raak, EL Nesyri kopt vanuit een corner hard binnen, 1-2! Fernando Hierro wisselt en brengt een extra spits Rodrigo in. Het wordt een spannend slot want Spanje wil graag scoren, en dat gebeurd ook. Na een voorzet van Carvajal scoort Iago Aspaz.

Het doelpunt wordt door de grensrechter buitenspel gegeven en de VAR moet er aan te pas komen. Uit de beelden is duidelijk te zien dat het geen buitenspel was, dus 2-2! De gemoederen lopen hoog op, maar na het eindsignaal is de vrede tussen beide buren weer getekend.

Spanje is door het gelijkspel van Portugal tegen Iran groepswinnaar met 5 punten en treft in de knockout fase Rusland.

Iran en Marokko zijn uitgeschakeld.

Foto: www.fcbarcelona.com