Nieuws Maart 2014

Vijf unieke Derbis Barceloní

Zaterdagmiddag word el Derbi Barceloní gespeeld en voor beide clubs zijn dat geen gewone competitie wedstrijden. Dit zijn wedstrijden met rivaliteit, spanning, spektakel en anekdotes. Een aantal wedstrijden zijn erg mooi om terug te kijken.

In het seizoen 1988-1989 werd de derby een gelijkspel, maar in die wedstrijd was er een doelpunt van José Mari Barkero, die was zo mooi, dat deze de geschiedenisboeken in is gegaan. Omdat 1 video meer zegt dan 1000 worden, kan u hier het doelpunt terug zien.

In het seizoen 1991-1992 besloot Espanyol geen traditionele erehaag te vormen voor de spelers van FC Barcelona, omdat zij 10 dagen eerder de Europa Cup I hadden veroverend. Barça, dat nog volop vocht voor de landstitel, strafte dit met 10 man, Nando had een rode kaart gekregen, genadeloos af. In het seizoen 1996-1997 was het de laatste Derbi in het oude Sarrià stadion. Ook in deze wedstrijd eindigde Barça met 10 man, omdat Figo rood had gekregen. De blauw-witten wisten deze wedstrijd van Barça te winnen met 2-0.

Een jaar later in 1997-1998, was Barça een week eerder kampioen van Spanje geworden en deze keer vormde Espanyol wel een erehaag. De wedstrijd eindigde in een 1-1 gelijk spel. Het bijzondere was dat dit de eerste wedstrijd was in het nieuwe stadion van Espanyol, het Olympisch Stadion van Barcelona.

In het seizoen 2010-2011 ging het team van Pep Guardiola voor de tweede keer naar het nieuwe en huidige stadion van Espanyol, het Cornellà-El Prat. Door doelpunten van Pedro (2x), Xavi en Villa (2x) werd de 1-5 uitslag, de grootste uitslag ooit in El Derbi. Dit was niet het enige mooie van deze avond, ook het applaus voor Iniesta voor zijn eerbetoon aan Dani Jarque, na zijn doelpunt in de WK finale tegen Nederland. Dani was een speler van Espanyol die in augustus 2009 overleed.