Nieuws Juni 2013

Vilanova: “Dit was een goed seizoen”

FC Barcelona heeft zaterdag met een 4-1 overwinning op Málaga het seizoen 2012/13 afgesloten. Het team van Tito Vilanova is daarmee op 100 punten in de Primera División op de eerste plaats geëindigd. De hoofdcoach van de Blaugrana’s reageerde allereest op het vertoonde spel: “Ik ben tevreden met het spel dat we tegen Málaga gespeeld hebben en dat we zo de 100 punten hebben bereikt.” Na de wedstrijd werd er afscheid genomen van Éric Abidal. De Catalaanse hoofdcoach gaf toe het op sommige momenten moeilijk te hebben. “Het waren emotionele minuten, op sommige momenten kon ik het ook niet droog houden. Ik weet hoe moeilijk Éric het gehad heeft en ik wens hem veel succes en ik hoop dat hij gelukkig zal zijn.”

Nu de laatste wedstrijd er voor Barça op zit, was het tijd voor een korte terugblik op het afgelopen seizoen. “Het is een heel goed seizoen geweest. Vooral als je naar de records kijkt die we dit seizoen hebben gebroken, daar kunnen we alleen maar trots op zijn”, aldus Vilanova, die vervolgde met: “Volgend seizoen doen we weer onze uiterste best om deze records wederom te verbreken.”

Vilanova werd ook gevraagd naar de talenten Thiago Alcántara en Cristian Tello, die dit seizoen veelvuldig hun opwachting hebben mogen maken in het eerste elftal van FC Barcelona. “Dit zijn belangrijke spelers, zowel nu als voor de toekomst. Ze ontwikkelen zich heel goed en ik heb vertrouwen in Thiago en Tello. Als ze blijven, kunnen ze het hier maken, ondanks de sterke concurrentie om in de basis te komen.”

Hierna kwamen de spitsen ter sprake. “Villa is erg geliefd bij zowel de supporters als zijn ploeggenoten. Ik denk niet dat de wedstrijd tegen Málaga daar iets aan veranderd heeft”, aldus Vilanova, die over Pedro Rodríguez het volgende zei: “Pedro is het hele seizoen constant goed geweest.” Een speler heeft een lastige start gehad, Alexis Sánchez. “Alexis heeft de tweede helft van het seizoen goed gespeeld en daar ook vertrouwen uit gehaald.”

Tot slot legde de Catalaanse coach uit waarom Víctor Valdés niet in het doel stond: “We hebben deze week een aantal keer gesproken. Uiteindelijk gaf Valdés ons te kennen dat hij volgend seizoen nog bij Barça wil keepen. Daarom hebben we besloten om José Pinto in de basis te laten beginnen, ook omdat we al kampioen zijn.” Vilanova voegde hieraan toe: “Ik zie het liefste een gelukkige keeper. Als hij bij de Blaugrana’s niet meer gelukkig is, zal ik hem helpen. Dan moeten wij op zoek naar een nieuwe keeper.”