Nieuws Mei 2013

Vilanova: “Wij zijn Barça”

De persconferentie van Tito Vilanova in aanloop naar het returnduel met Bayern München werd de coach als eerste gevraagd naar wat hij van de halve finale verwacht. “Van het team verwacht ik dat we met onze speelstijl een hele goede wedstrijd voetballen. We moeten beter zijn dan Bayern en veel goals scoren. Als we die doelpunten maken en onszelf kunnen zijn, dat is het belangrijkste.”

Naast het scoren van doelpunten is uiteraard de nul houden cruciaal, wat Vilanova ook bevestigde ten overstaan van de aanwezige pers. “Uiteraard wordt de opdracht nog gecompliceerder als we een tegentreffer incasseren. We moeten zelf scoren en ervoor waken dat Bayern niet scoort.”

De coach werd gevraagd naar de sfeer in de kleedruimte en de motivatie van de spelers: “Ze weten hoe moeilijk de situatie is na de uitslag in München. Maar zoals ik eerder al vertelde, wij zijn Barça en we mogen de finale niet opgeven. We moeten alles geven in de 90 minuten die we nog hebben in Camp Nou. De spelers geven niet op voordat de gehele wedstrijd gespeeld is. En mochten we de finale niet halen, dan moeten we met opgeheven hoofd afscheid nemen en trots op onszelf zijn.”

Vilanova vertelde dat hij de mening van de journalist niet deelde dat twee keer scoren in de eerste helft noodzakelijk is. “We moeten doelpunten maken en normaal gesproken scoren we altijd. We hebben veelzijdige spelers die tot nu toe hebben bewezen dat te kunnen op verschillende manieren. Vroeg scoren helpt altijd, maar we hoeven niet perse twee keer te scoren in de eerste helft. Dat is niet noodzakelijk. Bayern scoorde ook niet twee keer in de eerste helft in het heenduel.”

De coach verzekerde dat Javier Mascherano niet inzetbaar is: “Het is pas vier weken en normaal gesproken duurt het zes weken om te herstellen, dus hij zal woensdag zeker niet spelen.” Ook de inzetbaarheid van Sergio Busquets kwam ter sprake. “Sergio heeft wat ongemakken. We bespreken na de training de situatie en of hij in de juiste vorm is om te kunnen voetballen.”

Uiteraard werd er aan de coach gevraagd of Lionel Messi woensdag de doorslag kan geven. “We weten hoe belangrijk Lionel voor dit team is. Hij scoort veel goals, maar de middenvelders en verdedigers zijn net zo belangrijk. Messi is vlak bij het strafschopgebied op zijn best. Hoe beter Messi is, hoe meer kans we maken op de finale. Maar we moeten niet te veel druk op Messi leggen. We moeten hem helpen. Hij maakt spelers in het team beter, maar we zullen het met z'n allen moeten doen.”

Het team heeft woensdag de steun van de fans nodig en Vilanova hoopt dat de fans van zich zullen laten horen. “We hebben ze nodig. De sfeer in het stadion beïnvloed de spelers van zowel ons als die van de tegenstander. We zullen ons uiterste best doen en dat maakt het de supporters makkelijker om ons nog meer te steunen.”

Ten slotte werd Vilanova naar zijn gezondheid gevraagd nu hij ook weer aanschuift voor de persconferenties. “Ik voel me iedere dag beter. Ik zal nog niet alle persconferenties doen en het afwisselen met Jordi Roura, maar ik voel me beter.”