Nieuws Januari 2023

Volgende tegenstander: Girona FC

Stadion: Estadi Montilivi. Capaciteit: 11.810. Trainer: Michel. De club speelt in Girona, Catalonie. Opgericht in 1930. Huidige positie: 11.Nog boven o.a. Sevilla en Espanyol. Promotie in 2007/08 naar de Segunda División A. 9 seizoenen in de Segunda A. Promotie naar de Primera División op 4 juni 2017. 1e seizoen: 10e plaats!

In 2019 de eerste prijs: de Supercopa de Catalunya. Helaas degradatie op 18 mei 2019 naar de Segunda A. Terugkeer in de Primera División in het seizoen 2022/23. Sinds oktober 2022 niet meer verloren thuis. 9 punten uit 5 wedstrijden. Bekendste spelers: Oriol Romeu (ex-Barca), Aleix Garcia en topscoorder Christhian Stuani.

Girona heeft nog nooit gewonnen van FC Barcelona. Wel 1 x 2-2 in Camp Nou in september 2019.

Girona heeft ongeveer 100.000 inwoners en ligt op 102 km van Barcelona. De rivieren Ter en Onyar doorkruisen de stad. Girona heeft een rijke geschiedenis, teveel om op te noemen. Vanuit de historie is de Joodse wijk nog het meest intact gebleven. De stadsmuur is helemaal herbouwd. Een mooie wandeling!

Bezienswaardigheden: Placa de la Independéncia, de stadsmuur, originele Arabische badhuizen, kathedraal, gotische Sant Feliu kerk, diverse musea, Benedictijnse Sant Pere de Galligants kerk, het theater en het historisch centrum.

Genoeg te bekijken. Eigen treinstation (met de trein ben je zo in Barcelona), internationaal vliegveld. 3 bekende, in Girona geboren, voetballers: Óscar Serrano, Josep Comadevall (“Pitu”) en Pau López.

Het is de moeite waard om deze mooie stad te bezichtigen. Rechtstreekse vliegverbinding, niet ver van zee en van Barcelona.

Wat wil je nog meer?