Nieuws Januari 2021

Volgende wedstrijd: uit naar Athletic

Woensdagavond 21.00 uur volgt de wedstrijd tegen Athletic Club de Bilbao. De wedstrijd wordt gespeeld in stadion San Mamés. Bilbao is de grootste stad in Baskenland met ongeveer 350.000 inwoners en is de hoofdstad van de provincie Biskaje. FC Barcelona heeft het altijd moeilijk tegen Bilbao. En de punten zijn hard nodig!

Bilbao Football Club is ontstaan aan het einde van de 19e eeuw. Britse arbeiders en studenten uit Baskenland richtten de voetbalclub op. Op hetzelfde moment werd Athletic Club opgericht en in 1902 was de samensmelting een feit. Nieuwe naam: Club Bizcaya. Ze wonnen de eerste Copa del Rey. In 1903 werd de officiële naam Athletic Club.

Bijnaam: Los Leones (de leeuwen). Bekendste trainer: Ernesto Valverde. Hij was de trainer tussen 2003 en 2005 en tussen 2013 en 2017. De finale van de Copa del Rey moet nog gespeeld worden en is uitgesteld naar 2021 vanwege het coronavirus. In totaal won Athletic 23 maal de Copa del Rey. Sinds 1929 is Athletic niet meer gedegradeerd.

Van de laatste 40 wedstrijden won Barça er 26, 9 gelijke spelen. Dat het een lastige tegenstander blijkt komt voort uit het feit dat Athletic de laatste 2 wedstrijden in San Mamés heeft gewonnen. Voor Barça altijd een lastige wedstrijd.

Athletic staat momenteel op de 9e plaats. Spelers: Inigo Martinez (12 interlands), Kenen Kodro (9) Unai Simó (3). Topscorers Iñaki Williams (3), Ikar Muniain (3). Echt veel wordt er dus niet gescoord.
Trainer: Marcelino. Hij heeft met 6 verschillende clubs 21 keer tegen Barça gespeeld. 14 x verlies en 6 x een gelijkspel. Winst was er in de Copa del Rey van 2019. Trainer toen bij Barça: Ernesto Valverde.

Winst op Athletic Club de Bilbao is noodzakelijk om aansluiting te houden bij de top

.