Nieuws Februari 2017

Voorbeschouwing Barça - Atlético Madrid

Barça neemt het dinsdagavond 21.00 uur het in Camp Nou tijdens de return van de halve finale Copa del Rey op tegen Atlético Madrid. Coach Luis Enrique ziet dit met vertrouwen tegemoet gezien de resultaten van afgelopen week."Mijn spelers zijn experts in het spelen van grote wedstrijden" zei de Blaugrana-coach tegen de verzamelde pers tijdens zijn traditionele voorbeschouwende persconferentie op het Ciutat Esportiva.

Niemand in het elftal denkt dat de wedstrijd gespeeld is
De ploeg gaat op zoek naar het bereiken van hun vierde opeenvolgende finale van de Copa del Rey, "een mooie uitdaging" volgens Luis Enrique. "De Copa del Rey is een goede competitie voor Barça en we zullen enthousiast zijn over het nogmaals bereiken van de finale", voegde hij er aan toe. De tegenstander van dinsdag, Atlético Madrid, welke met 2-1 achter staan na de heenwedstrijd in het Calderón, hij vervolgde: "Zij moeten winnen en zeker twee keer scoren, dus we zien mogelijk een Atlético welke meer risico's zullen nemen".

We hebben de fans hard nodig
Het publiek in Camp Nou zal ook een belangrijke factor worden. "We hebben de fans nodig, hun support zal vitaal zijn", onthulde hij. Tegen Diego Simeone's ploeg, is Neymar Jr. er vanwege een schorsing niet bij en de Barça coach liet doorschemeren dat hetzij Arda Turan, hetzij Denis Suárez erin zouden komen om hem te vervangen. Ook Rafinha ontbreekt in de selectie vanwege een gebroken neus. Spelers die terugkomen van een blessure kunnen ook een gedeelte spelen. "Sergio Busquets en Iniesta worden met de dag beter en Piqué is fit", zei de Asturiër nadat deze hem verving tijdens de competitieoverwinning op Athletic Club afgelopen weekend.

Vormspiegel
FC Barcelona is ongeslagen sinds 5 januari na het verlies van 2-1 in en tegen Athletic Club van de heenwedstrijd in de 1/16e finale van de Copa del Rey. Sindsdien hebben de Catalanen zeven winstpartijen en twee gelijke spelen er uit gehaald na een afwisselend speelschema in La Liga en de Copa del Rey, inclusief de nederlaag in de return tegen Athletic Club gevolgd door de overwinning op Real Sociedad in de kwartfinale. Barça's meest recente wedstrijd is de overwinning op Athletic Club Bilbao (3-0) in La Liga afgelopen zaterdag. Atlético Madrid won dit weekend ook zijn wedstrijd in La Liga, thuis in het Vicente Calderón werd Alavés met 2-0 verslagen. Het 2-1 verlies van vorige week tegen Barça betekende het einde van een ongeslagen reeks van vijf wedstrijden; twee keer winst en drie gelijke spelen.

Geschiedenis
FC Barcelona gaat op zoek om Los Colchoneros voor de tweede keer in drie seizoenen Copa del Rey te elimineren. De laatste keer dat Barça Atlético versloeg in de Copa was in het seizoen 14/15. De clash op dinsdag wordt de derde ontmoeting tussen Barcelona en Atlético van dit seizoen, na het gelijke spel op 21 september (1-1) en de 2-1 winst van vorige week in Madrid. De volgende ontmoeting in La Liga is op 28 februari in het Calderón. Men kan elkaar wellicht nog treffen in de Champions League waarbij de beide clubs de laatste 16 gehaald hebben. Barça, de club in het bezit met de meeste Copa's (28 stuks) in de historie van de Copa del Rey, gaan op zoek naar het uitbreiden van hun legendarische status. Eigenlijk, de laatste keer dat een club drie opeenvolgende Copa's won was uitgerekend FC Barcelona, in de jaren 1951, 1952 en 1953.

Klik hier voor de highlights van de heenwedstrijd.

Foto: Jeroen Otten