Nieuws November 2013

Voorbeschouwing Barça - Granada

Na een onderbreking vanwege het spelen van interlands speelt FC Barcelona zaterdag om 16.00 uur thuis tegen Granada. Het is de vraag hoe goed FC Barcelona gaat spelen met een team dat maar liefst acht spelers mist.

Welke formatie trainer Gerardo Martino uit zijn hoge hoed tovert is nog onduidelijk. Victor Valdés, Dani Alves, Jordi Alba, Jonathan Dos Santos, Ibrahim Afellay, Xavi, Cristian Tello en Lionel Messi zijn er zaterdag zeker niet bij. Cesc Fàbregas en Gerard Piqué zijn fit verklaard maar of zij zullen starten is nog maar de vraag. Isaac Cuenca is om tactische redenen buiten de selectie gelaten.

De nu volgende spelers zijn opgeroepen voor het duel van zaterdag: Pinto, Montoya, Piqué, Fàbregas, Puyol, Pedro, Iniesta, Alexis, Neymar, Mascherano, Bartra, Sergio, Song, Adriano, Sergi Roberto, Oier, Adama en Dongou (foto). Jean Marie Dongou is pas 18 jaar oud maar heeft zich al bewezen in Barça B. Martino is zo tevreden over hem dat hij de jonge spits uit Kameroen een kans gunt bij het eerste elftal. De andere jongeling in de selectie voor het duel van zaterdag is Adama Traoré Diarra. De 17-jarige spits is een Spaanse aanvaller. Zijn ouders zijn afkomstig uit Mali maar hij is geboren in Catalonië.

Granada moet normaal gesproken een makkelijk te nemen horde zijn voor Barça. De ploeg van trainer Lucas Alcaraz staat op een achtste plaats met al twintig punten achterstand op FC Barcelona. Bovendien heeft Granada maar vijf punten voorsprong op de nummer 18 van de competitie.

Nog twee leuke feitjes: Johan Cruyff maakte in 1973 zijn debuut tegen de club uit Andalusië en Lionel Messi werd vorig seizoen topscoorder allertijden van Barça met zijn hattrick tegen Granada. De Argentijn showt aankomende zaterdag voor de wedstrijd zijn Gouden Schoen die hij vrijdag kreeg.

De concurrentie van Barça komt later op zaterdag in actie. Real Madrid gaat op bezoek bij Almeria, de nummer 17 van de Primera División. Atlético Madrid speelt thuis de derby tegen Getafe dat momenteel op de zesde plaats staat.