Nieuws September 2021

Voorbeschouwing Barça - Granada

Morgenavond om 21.00 uur heeft FC Barcelona zijn eerste Liga-wedstrijd in drie weken en het is thuis tegen een ploeg die eerder in 2021 een onverwachte overwinning behaalde in Camp Nou. Tijd voor een nadere blik op Granada, dat puntloos is tot nu toe in La Liga 2021/22.

De stad

Met een bevolking van ongeveer 470.000 mensen, ligt de prachtige Andalusische stad Granada onder de Sierra Nevada, ongeveer een uur rijden van de Middellandse Zee, en is een populaire bestemming voor zowel studenten als toeristen. Het beroemdste monument is het Alhambra, een Arabische citadel en paleis.

De club Granada Club de Fútbol werd opgericht in 1931 en zijn grootste prestatie was het bereiken van de bekerfinale in 1959, die het met 4-1 verloor van Barça. Maar tegen het einde van de eeuw ging de club achteruit, en toen Granada in 2011 uiteindelijk terug promoveerde naar La Liga, was het hun eerste optreden in de hoogste klasse in 35 jaar.

Het voorlaatste seizoen eindigden de Nazaríes (de bijnaam komt van de Moorse dynastie die in de Middeleeuwen over Granada heerste) als 7e, hun beste positie sinds 1974, en de prijs was kwalificatie voor Europa voor de eerste keer in de clubgeschiedenis. Ze marcheerden helemaal naar de kwartfinales van de Europa League en gingen uiteindelijk tegen Manchester United ten onder.

Head to head

Barça had in de loop der jaren af en toe een tegenslag gehad op het terrein van Los Cármenes in Granada, maar ze hadden een 100 procent record tegen hen in Camp Nou. De Andalusiërs hadden nog nooit een gelijkspel weten te bemachtigen.

Dat veranderde allemaal toen, ondanks een 1-0 voorsprong door Leo Messi in april van dit jaar, doelpunten in de tweede helft van Machís en Molina Granada een schokkende 2-1 overwinning opleverden in het Barça-stadion, een resultaat dat praktisch een einde maakte aan alle hoop op een blaugrana-landstitel .

De teams ontmoetten elkaar eerder dit jaar ook in een dramatische kwartfinale van de Copa del Rey. Granada stevende af op een 2-0 overwinning toen twee extreem late doelpunten van Griezmann en Jordi Alba een gelijkspel binnenhaalden om de wedstrijd in extra tijd te sturen. Er kwamen er nog vier doelpunten bij, want Barça won uiteindelijk met 5-3.

Vorm

Granada bracht het hele afgelopen seizoen door om zich opnieuw te kwalificeren voor Europa, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de negende plaats in La Liga.

Ze begonnen het huidige seizoen veelbelovend genoeg met remises tegen Villarreal en Valencia, maar volgden daarna met een fikse 4-0 nederlaag tegen Rayo Vallecano en daarna met 2-1 thuis van Real Betis. Slechts twee van de mogelijke 12 punten betekent dat ze wegkwijnen op de zeventiende plaats op de ranglijst.

Het team

Naast verschillende uitgeleende spelers die terugkeren naar hun belangrijkste clubs, heeft Granada ook doelman Rui Silva verloren aan Betis en spits Roberto Soldado aan Levante. Nieuwe aanwinsten zijn onder meer de Peruaanse internationale verdediger Luis Abram, de ervaren Colombiaanse spits Carlos Bacca (voorheen van Sevilla, AC Milan en Villarreal) en Monchu die gratis is getransfereerd van Barça B.

Spelers met internationale caps

Carlos Bacca (Colombia, 52), Luis Abram (Peru, 27), Darwin Machís (Venezuela, 27), Maxime Gonalons (Frankrijk, 8), Ramon Azeez (Nigeria, 6), Dimitri Foulquier (Guadeloupe, 2), Luis Suarez (Colombia, 1), Yan Eteki (Kameroen, 2), Domingos Duarte (Portugal, 3)

Topscorers 2020/21 (alle competities)

Jorge Molina (15), Roberto Soldado (14, nu Levante), Darwin Machís (9), Yangel Herrera (8, nu Espanyol), Kenedy (8, nu Flamengo), Luis Suárez (7)

Barça-connecties

Middenvelder Ramón Rodríguez, beter bekend als Monchu , woonde het grootste deel van een decennium in La Masia en speelde 63 wedstrijden voor Barça B. Hij maakte zijn debuut in het eerste elftal tegen Napoli in de Champions League, maar werd vorig seizoen uitgeleend naar Girona voordat hij afgelopen juli met een gratis transfer naar Granada ging.

Middenvelder Luis Milla deelt zijn naam met zijn vader, die een product was van de jeugdopleiding van Barça en 54 wedstrijden speelde voor het eerste elftal voordat hij in 1990 naar Real Madrid vertrok.

De manager

In plaats van een voormalige speler te zijn, begon Roberto Moreno voor het eerst met coachen toen hij pas 14 was! Nadat hij een aantal teams in Catalonië had geleid, trok hij de aandacht van Luis Enrique, die hem als assistent gebruikte bij een aantal clubs, waaronder Roma, Celta en natuurlijk FC Barcelona, evenals het Spaanse nationale team. . Moreno deed het eerst alleen als manager bij Monaco en accepteerde toen het aanbod van de baan in Granada die klaar was voor het huidige seizoen.

Foto: www.fcbarcelona.com