Nieuws September 2011

Voorbeschouwing BATE - Barça

Pep Guardiola neemt iedere tegenstander serieus en Barça heeft om die reden scouts naar Wit-Rusland gestuurd om BATE Borisov te bestuderen. “De regels in het voetbal zijn voor iedereen hetzelfde. Men zegt dat je de tegenstander goed moet bestuderen en dat is precies wat we ook in het geval van BATE hebben gedaan”, aldus Guardiola tijdens een persconferentie, voorafgaand aan het duel met de Wit-Russen.

“Op onze lokale tv-zenders kunnen wij de wedstrijden van de Wit-Russische competitie niet bekijken, dus daarom hebben we een aantal scouts naar Wit-Rusland gestuurd om de thuiswedstrijd van BATE te zien. We hebben ook hun play-off duels met Sturm Graz geanalyseerd”, zo vervolgt de coach van Barcelona.

“Onze scouts hebben een aantal zaken opgepikt waar we handig gebruik van kunnen maken”, zo meldt Guardiola. “De wedstrijden in de groepsfase zijn altijd een beetje verraderlijk. Het is anders dan wedstrijden in de knockout-fase, de ploegen krijgen dan een andere houding. De wedstrijden tegen BATE kan alle kanten opgaan, maar we moeten de wedstrijd eerst maar eens spelen.”

Hierbij nog wat feitjes over de twee clubs:

Het is de 400e wedstrijd voor FC Barcelona in de competities van de UEFA, maar de eerste in Wit-Rusland.

Het is pas de tweede keer dat BATE Borisov deel neemt aan de Champions League. In het seizoen 2008-09 wist de club maar één punt te halen in de drie thuiswedstrijden.

Omdat het stadion van BATE Borisov een capaciteit heeft voor 5.500 toeschouwers, wordt de wedstrijd gespeeld in het stadion van Dinamo in Minsk.

De Wit-Russen speelden vier keer tegen een club uit de Primera División en verloor alles; twee keer tegen Villarreal en twee keer van Real Madrid.

Door zijn blessure reist Ibrahim Afellay niet mee naar Minsk en daardoor heeft hij niet de gelegenheid om bij te kletsen met, Mateja Kežman, zijn oud ploeggenoot van PSV.

De Duitser Manuel Gräfe is woensdagavond de scheidsrechter en hij heeft nog niet eerder een wedstrijd geleid met Barça of BATE op het veld.