Nieuws Oktober 2015

Voorbeschouwing BATE - FC Barcelona

Op dinsdagavond speelt FC Barcelona wedstrijd drie in de poulefase van de UEFA Champions League. De titelhouder speelt hier tegen de Wit-Russische club BATE Borisov, die zich na een nederlaag tegen Leverkusen in het openingsduel goed wisten te herstellen via een zege op AS Roma. Barça staat dus met vier punten uit de afgelopen twee duels een puntje boven de ploeg uit Wit-Rusland, die afgelopen weekend landskampioen werd in Wit-Rusland. In de Wit-Russische competitie zijn ze met nog drie speelronden te gaan niet meer in te halen, en de twaalfde landstitel op rij is dus een feit voor BATE. Barcelona is echter een geheel andere opgave. BATE is geen onbekende naam voor Barça, want de afgelopen jaren kwamen de twee teams al eerder tegen elkaar uit. Naast de wedstrijd in de Champions League kwam er ook nog ander heuglijk nieuws voor de spelers van Barcelona, want maar liefst zes spelers van het team zijn genomineerd bij de laatste 23 kanshebbers voor de Ballon D'Or, die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste speler ter wereld.

Na twee opeenvolgende zeges voor Cristiano Ronaldo zal Lionel Messi hopen zijn vijfde trofee binnen te slepen, maar hij is niet de enige Blaugrana die in de strijd is om de trofee. Ook de andere twee aanvallers, Neymar en Suárez, maken kans op de felbegeerde prijs. Neymar is momenteel topscorer en beiden waren doeltreffend in de finale van de Champions League. Javier Mascherano is ook genomineerd, en de Argentijnse verdediger wordt hiermee beloond voor opnieuw een ijzersterk jaar. Andrés Iniesta mag ook niet ontbreken op de lijst, want de nummer twee uit 2010 heeft het erepodium al vele malen mogen betreden. Met Ivan Rakitic zijn de Barça-nominaties voltooid voor dit jaar. Luis Enrique maakt kans op de prijs voor trainer van het jaar, maar moet de strijd aangaan met onder andere Diego Simeone en Pep Guardiola. Nu terug naar Wit-Rusland, waar Barça voor het eerst sinds 2011 weer zal spelen. Toen werd er tweemaal tegen BATE gespeeld. maar de ploeg speelt nu in een nieuw stadion. Barcelona wist met 0-5 te winnen in Minsk en was daarom dolgelukkig met het behaalde resultaat, en met een B-team wisten ze ook in eigen huis met 4-0 over de tegenstander heen te walsen.

Voor Sergi Roberto zal het bijzonder zijn, want de middenvelder annex verdediger scoorde in die wedstrijd zijn eerste treffer voor de  club. Barça kon de strijd aangaan met de enige Wit-Russische speler die ooit voor de club heeft gespeeld, Alexandr Hleb. Hleb kwam niet veel in actie voor FC Barcelona maar speelde toch een kleine rol in de triplete die in 2009 werd behaald. Als aanvaller wist Hleb onder andere in de halve finales tegen Chelsea in datzelfde seizoen zijn stempel op de ploeg te drukken. De van Arsenal gekochte aanvaller vertrok echter uit het Camp Nou en keerde na jaren terug bij BATE, waar hij nu vaste waarde is. Helaas zal hij er dinsdag niet bij zijn, want hij kan door een blessure niet in actie komen. Hleb droeg bij Barça het rugnummer 21. Barça hoopt op een gemakkelijke avond in Minsk, maar BATE kan een stugge ploeg vormen. Met de klasse lijkt het echter waarschijnlijk dat de drie punten mee gaan naar het Camp Nou, maar men kan het nooit zeker weten.