Nieuws Februari 2015

Voorbeschouwing Bilbao-Barça

Op zondagavond om 9 uur speelt Barcelona uit bij Bilbao, en kan het daar de achterstand op koploper Real  Madrid tot 1 punt doen verkleinen, wat betekent dat Barcelona de kampioenskansen dan weer in eigen hand heeft. Afgelopen seizoen ging het echter mis in het San Mamés, want toen wist Bilbao de Catalanen de eerste competitienederlaag toe te dienen, met een 1-0 overwinning. Barcelona is echter in uitstekende vorm, en na een rustige week waarin er geen midweekse confrontatie op het programma stond, lijkt de selectie klaar te zijn voor deze lastige test

De 18 man die zijn geselecteerd voor de lastige wedstrijd tegen Bilbao zijn allen fit, en alleen Masip, Montoya en Sergi Roberto zijn achtergebleven in Barcelona. Douglas en Vermaelen, de verdedigers, zijn nog afwezig vanwege een blessure. Bij Barça is er dus slechts 1 rechtsback geselecteerd, en dat is de niet volledig fitte Dani Alves. De laatste 8 wedstrijden werden allen gewonnen door Barcelona, en in die duels werden maar liefst 29 doelpunten genoteerd. De afgelopen twee wedstrijden werden met overtuigende cijfers gewonnen door Barça, want Deportivo en Elche werden met respectievelijk 0-4 en 0-6 vernederd. Bilbao, wat momenteel twaalfde staat, speelt dit seizoen nog niet overtuigend in het eigen huis.

Waar vorig jaar het stadion van Bilbao een onneembare vesting was, en Atlético Madrid de enige club was die er wist te winnen, hebben ze dit jaar nog maar drie van de tien gespeelde thuisduels gewonnen. Een ander saillant detail is dat de laatste wedstrijd van Guardiola als trainer van Barcelona een wedstrijd tegen Bilbao was, en in die bekerfinale wist Barcelona met 3-0 te zegevieren. De trainer van Bilbao, Ernesto Valverde die 'de mier' als bijnaam kent, speelde twee seizoenen voor Barcelona. De spits kwam tot 8 goals in 22 duels, maar verkaste erna naar Bilbao, waar hij met 44 goals in 170 wedstrijden een goede speler was. Hij zal zijn best doen om Barcelona pijn te doen met goede spelers als Aduriz, Muniain en Itturaspe, maar met de huidige vorm van Barça is het duidelijk dat de bezoekers favoriet zullen zijn in het San Mamés.