Nieuws Januari 2016

Vooruitblik: eerste wedstrijd van 2016

Het jaar 2015 is nog maar net achter de rug, met daarin op 30 december nog een allerlaatste test voor de jaarwisseling, of FC Barcelona komt opnieuw in actie. In het eigen Barcelona gaat Barça naar het Power8 Stadion van stadsrivaal Espanyol voor de eerste van de drie stadsderby’s in een tijdsbestek van elf dagen. Na het treffen op zaterdag (16:00 uur), zullen Barça en Espanyol elkaar nog tweemaal zien in een tweeluik in de Copa del Rey competitie.

Op nieuwjaarsdag trainde de selectie, waarbij het goede nieuws kwam dat verdediger Douglas weer tot Luis Enrique’s beschikking staat, voor het eerst sinds hij geblesseerd raakte eind oktober. Desondanks werd hij niet opgenomen in de achttienkoppige selectie voor de stadsderby, evenals Thomas Vermaelen, Jordi Masip en de geblesseerde Rafinha.
Aan de andere zijde verwelkomt Espanyol Papakouli Diop terug van een schorsing, maar moet de ploeg Víctor Sánchez en José Cañas een maand missen wegens blessures.

Beide ploegen kijken als altijd uit naar deze stadsderby. Barça verkeert in topvorm; niet alleen wonnen ze vijf trofeeën in 2015, maar tevens vestigden ze een nieuw Spaans record met 180 doelpunten in één kalenderjaar, twee meer dan het vorige record, dat Real Madrid in 2014 boekte. Dankzij de 4-0 overwinning op Real Betis (30 december) sloot Barça het jaar tevens af op de koppositie. De blaugranas hebben een puntentotaal van 38, evenals Atlético Madrid, maar voeren de Spaanse ranglijst aan op basis van doelpunten en dat met één wedstrijd minder gespeeld.

Ondertussen heeft Espanyol een ongeslagen reeks in eigen huis sinds 3 oktober, maar in de uitwedstrijden weten ze hun draai vooralsnog niet te vinden. Op 30 december verloren zij uit bij Sevilla met 2-0, hun vijfde uitnederlaag op rij. Momenteel bezetten ze de dertiende plek op de ranglijst, met twintig punten uit zeventien wedstrijden.

De selectie van FC Barcelona: Claudio Bravo, Marc-André Ter Stegen, Gerard Piqué, Ivan Rakitić, Sergio Busquets, Dani Alves, Andrés Iniesta, Luis Suárez, Leo Messi, Neymar, Javier Mascherano, Marc Bartra, Munir, Jordi Alba, Sandro, Sergi Roberto, Adriano en Jérémy Mathieu.