Nieuws Februari 2021

Vooruitblik FC Barcelona - Cádiz

Zondag 21 februari om 14.00 speelt Barça de wedstrijd tegen Cádiz Club de Fútbol. Een mooie gelegenheid om de kater van PSG weg te spoelen. Cádiz bezet op dit moment de 15e plaats in La Liga (23 wedstrijden, 24 punten). Door het puntenverlies van Atletico een mooie gelegenheid voor Barça om 2 punten in te lopen. Het is natuurlijk wel zo dat geen enkele ploeg in la Liga te onderschatten is. Verdedigen is altijd nog gemakkelijker dan aanvallen. Cádiz pakte punten tegen onder meer: Levante, Alavés, Valencia, Valladolid, FC Barcelona (!), Elche, Eibar en nog een aantal andere ploegen. Met name de nederlaag van Barça tegen Cádiz moet nog even recht gezet worden.

Cádiz Club de Fútbol is een voetbalclub die zijn domicilie heeft in de havenplaats Cádiz in het zuidwesten van Spanje. Zowel winter als zomer altijd een lekker weertje. De wedstrijden worden gespeeld in het Estadio Ramón de Carranza (ruim 21.000 toeschouwers). Vanaf het seizoen 2020/21 speelt Cádiz CF in de Primera División. De vereniging werd opgericht op 10 september 1910. Huidige trainer: Álvaro Cervera. Clubtopscorer: Francisco Baena (82 doelpunten).

Cádiz heeft zowel gespeeld in de Segunda División A, de Segunda División B en zelfs in de Tercera División. Vaak volgde na een promotie weer een degradatie. Bekende spelers van de huidige selectie: José Mari, Fali, Anthony Lozano, Carlos Akapo, Bobby Adekanye. Niet om echt bang van te worden.

Cádiz ligt aan de golf van Cádiz die zich uitstrekt richting Portugal. Columbus begon hier zijn ontdekkingstochten. Cádiz behoort tot de regio Andalusië. De stad telt 120.000 inwoners. Cádiz fungeert als vissers- en passagiershaven. Cádiz wordt ook wel klein Havana genoemd (gelijkenis met Havana in Cuba). Cádiz heeft een mediterraan klimaat. Bezienswaardigheden: haven, kathedraal, verdedigingswerken, museum, theater Gran Teatro, Romeins theater.

Normaal gesproken moet deze wedstrijd een overwinning opleveren voor Barça. Het is niet te hopen dat de mannen van Cádiz met z’n allen voor de goal gaan hangen. Ze hebben de punten ook hard nodig tegen degradatie. Met de vaardigheden van de spelers van Barça zit het wel goed. Geen kunst om er “doorheen” te voetballen. Maar dan moet er wel ruimte zijn. We gaan uit van het beste: Visca Barça.

foto:fcbarcelona.com.