Nieuws September 2016

Vooruitblik op Barça vs. Atlético

Woensdagavond is het zover: dan ontvangt FC Barcelona het altijd lastige Atlético Madrid in eigen Camp Nou. Een immer enerverende clash die garant staat voor spanning en hoog tempo. Na twee zeges met grote cijfers is Barça op zoek naar de derde overwinning, maar dat zal niet gemakkelijk worden tegen een in uitstekende vorm stekend Atlético. Een clash van de beste voorhoede tegen de beste defensie in La Liga op dit moment!

Teamnieuws
Barça moet het stellen zonder zomeraankoop Samuel Umtiti. De Franse verdediger raakte geblesseerd tijdens de training de dag voor de wedstrijd en is buiten de selectie gelaten.
Aan Atlético-zijde worden Alessio Cerci en Miguel Ángel Moyà gemist wegens knieblessures. Ook veteraan op het middenvelder Tiago Mendes moet verstek laten gaan door een hamstringblessure.

De coaches
Voorafgaand aan de wedstrijddag gaf Luis Enrique al aan dat het lastig zou gaan worden: “Geen wedstrijd tegen Atlético is gemakkelijk. We moeten zo min mogelijk fouten maken en ons aan ons wedstrijdplan houden.” De Barça-trainer kent Atlético goed: “Ze baseren hun wedstrijd op een solide defensie, maar ze hebben ook goede aanvallers en veel beweeglijkheid.”
De coach van Atlético, Diego Simeone, sprak lovend over Barça: “Ze spelen nog altijd briljant voetbal. Ze hebben de meest beslissende speler, zowel op individueel als op teamvlak, en dat zet ze in een geweldige positie.”

Vorm
De laatste thuiswedstrijd die Barça speelde, eindigde in een verassende 1-2 nederlaag tegen Alavés. Het team heeft op de best mogelijke manier gereageerd: sindsdien werd Celtic FC in de Champions League verslagen met 0-7 en van Leganés met 1-5 gewonnen. Nu willen de blaugranas ook weer voor eigen publiek winnen.
Atlético komt in prachtige vorm naar Camp Nou. Sinds tweemaal gelijkgespeeld te hebben heeft Atlético de laatste drie wedstrijden gewonnen zonder een doelpunt geïncasseerd te hebben. Hun meest recente zege was de 5-0 pak slaag die de uitdeelden aan Sporting de Gijón.

Onderlinge resultaten
In de afgelopen Jaren zijn er meer dan genoeg klassiekers geweest tussen de twee teams. Atlético heeft sinds 2006 niet meer in het Camp Nou gewonnen, toen Fernando Torres tweemaal scoorde in een 3-1 overwinning. Maar dat betekent niet dat Atlético geen plezier heeft beleefd in Camp Nou; in 2014 was het 1-1 gelijkspel tussen Barça en Atlético op de laatste dag van La Liga immers genoeg voor de rojiblancos om er met het landskampioenschap vandoor te gaan. Dat was in hetzelfde jaar dat eenzelfde gelijkspel in de kwartfinales van de Champions League voor Atlético een plek in de halve finale betekende.
Sindsdien versloeg Barça Atlético zeven wedstrijden op rij, maar Simeone en zijn mannen pakten de blaugranas vorig seizoen terug met een 2-0 overwinning in de kwartfinales van de Champions League, waarmee Barça uit de strijd werd gegooid.

Live volgen
Kun je de wedstrijd niet kijken, maar wil je wel op de hoogte blijven? Volg dan FC Barcelona op Facebook of Twitter voor regelmatige updates tijdens de wedstrijd. Of nog beter: installeer de officiële FC Barcelona app op je telefoon (iPhone of Android) en krijg notificaties over de opstelling, doelpunten en nog veel meer!