Nieuws Januari 2009

Weer een nieuw record?

Vanavond kan Barça tegen Deportivo een nieuw record punten halen uit de eerste seizoenshelft. Van de 54 te verdelen punten tot nu toe, wist Barcelona er 47 te veroveren. Nadat uit de eerste twee wedstrijden slechts één schammel puntje werd behaald, is het tij daarna in positieve zin gigantisch gekeerd. Nog slechts één keer werden er nadien punten verloren, en wel in de thuiswedstrijd tegen Getafe.

Voordeel in de maand januari is het uitblijven van Champions League wedstrijden. Deze worden echter gecompenseerd door wedstrijden voor de Copa del Rey. Het drukke programma verplicht coach Josep Guardiola er tijdens deze wedstrijden niet altijd in de sterkst denkbare opstelling te opereren. Het routeren van spelers heeft voorlopig echter nog geen invloed op de resultaten en zal zodoende waarschijnlijk ook de komende wedstrijden gehanteerd worden.

Over de definitieve wedstrijdselectie van Barcelona ten aanzien van de wedstrijd van morgenavond is nog geen duidelijkheid. Dat Messi erbij zal zijn mag echter wel duidelijk zijn. De Argentijn kreeg afgelopen week van zijn bondscoach Diego Maradona nog een waar compliment nadat deze op Cristiano Ronaldo had gestemd voor het Fifa World Player of the Year. 'Ik moest iemand anders kiezen, terwijl ik wist dat Lionel Messi de beste speler ter wereld is.' Een bondscoach mag tijdens de verkiezing echter niet op een speler van zijn eigen land kiezen.