Nieuws April 2011

Welke keeper verdedigt het doel?

Na de geweldige wedstrijd tegen Shakhtar Donetsk, ligt de focus van Barça weer op de Primera División. Zaterdagavond om 20:00 uur speelt de ploeg van Pep Guardiola tegen hekkensluiter Almería.

In deze wedstrijd kan Guardiola niet beschikken over eerste keeper Victor Valdés, hij pakte bewust een gele kaart om zo zeker te zijn van de wedstrijd tegen Real Madrid. In de voorgaande wedstrijden die Valdés miste, deed zijn vervanger het goed. Barça wist tien wedstrijden te winnen, er werden er  twee gelijk gespeeld en twee verloren. Als vervanging voor Valdés heeft Guardiola drie opties. Dit zijn Pinto, Miño en Oier Olazábal.

Door een blessure van Valdés, speelde Pinto meer wedstrijden dan ooit voor Barça. In de dertien wedstrijden die hij speelde, verloor Barça maar één keer en speelde het twee keer gelijk en werden er tien wedstrijden gewonnen.  In al deze wedstrijden kreeg hij maar zes doelpunten tegen. Deze goede prestaties zijn mede de reden geweest voor Barça om zijn contract te verlengen.

Pinto zat niet bij de selectie voor de wedstrijd tegen Shakhtar Donetsk, omdat hij geblesseerd is. De schorsing van Valdés en de blessure van Pinto is de reden dat Guardiola waarschijnlijk moet kiezen tussen de twee Barça B keepers Miño en Oier. Beiden hebben hun debuut al gemaakt in het eerste elftal. Zo was het debuut van Miño in de supercup wedstrijd tegen Sevilla aan het begin van dit seizoen. Deze wedstrijd verloor Barça wel eens waar met 3-1, maar Miño wist met een paar fraaie reddingen de schade beperkt te houden.

Oier maakte zijn debuut onder coach Frank Rijkaard in een wedstrijd voor de Copa del Rey tegen Alcoiá. In 2009 mocht hij tegen Mallorca meespelen van Guardiola, omdat Barça toen al kampioen was en Guardiola enkele spelers, waaronder Valdés, rust gunde voor de Champions League finale.  Deze wedstrijd verloor Barça met 2-1.