Nieuws Juni 2010

Wie wordt de nieuwe voorzitter?

Op 30 juni aanstaande komt er een eind aan zeven jaar voorzitterschap van Joan Laporta bij FC Barcelona. Na twee termijnen van vier jaar, waarvan curieus genoeg de periode 22 juni 2003 tot en 30 juni 2003 ook als één jaar beschouwt dient te worden, treedt de huidige voorzitter af om, zoals de statuten voorschrijven, op 1 juli plaats te maken voor een nieuwe. De ‘presidentsverkiezing’ vindt op 13 juni plaats rond Camp Nou. Zoals gebruikelijk mogen alleen de socios stemmen.

Ondanks dat er vier kandidaten zijn, zullen alle ogen toch wel gericht zijn op Jaume Ferrer, de 'continuista', die door Laporta naar voren is geschoven als diens opvolger en het beleid van de laatste jaren zal moeten doortrekken, en Sandro Rossel, de uitdager die het roer op met name het economische beleid wil omgooien.

Ferrer bekleedt binnen de huidige directie de functie van vicepresident patrimonium. Hij was in 2009 één van de vier vicepresidenten die door Joan Oliver (de huidige algemeen directeur) bespioneerd werd, een reden om aan opstappen te kunnen denken. Toch is hij aangebleven omdat hij zich verantwoordelijk voor de club voelt. Sinds het aantreden van Xavier Sala i Martín (de huidige penningmeester) is hij bij Joan Laporta in ongenade gevallen. Volgens Ferrer zou Sala i Martín verantwoordelijk zijn voor veel verdeeldheid binnen het huidige bestuur. Ferrer wil het huidige succesvolle project van Laporta voortzetten en verbeteren maar dan met een meer discrete rol voor de president. De werkelijke sterren moeten de spelers en de coaches zijn. Eén van zijn prioriteiten is dichter bij de socio’s te staan. Zo wil hij Camp Nou rendabeler maken en ook een nieuwe shirtsponsor sluit hij niet uit.

Rosell is de huidige algemeen directeur van het bedrijf Bonus Sport Marketing en voormalig directeur van Nike in Zuid-Amerika. Hij werd in Can Barça voornamelijk bekend als vicepresident sport ten tijde van het eerste ambt van Laporta. Hij was het die door zijn Nike connecties goede contacten onderhield met Ronaldinho en Deco. Hij had dan ook een belangrijk aandeel in het naar Barcelona halen van beide spelers en dat leverde hem veel goodwill op. Hij trad in juni 2005, na een hevig conflict met Laporta, af en heeft sinds die tijd op de achtergrond kunnen werken aan zijn terugkeer. Naast zijn voorname aanwezigheid op Facebook en Twitter bezocht hij de afgelopen manden veel bijeenkomsten van socios.

In zijn beleid wil hij de huidige trainer Pep Guardiola de volledige verantwoordelijkheid geven over alle sport gerelateerde zaken, inclusief transfers en het contracteren van spelers. De functie van technisch directeur, op dit moment Txiki Begiristain, komt dan dus ook te vervallen. Ook is hij voorstander van het in stand houden van het huidige contract met UNICEF. In zijn ogen moet het contract gezien worden als een actie met effecten op de midden of lange termijn. Dat betekent in marketingtermen zeven, acht of tien jaar. Zijn bestuur heeft hij achter de schermen al samengeteld.