Nieuws Januari 2015

Xavi 35 jaar!

De aanvoerder van FC Barcelona viert deze zondag zijn 35e verjaardag.

In juli 1991 zette Xavi als 11-jarige zijn eerste stappen op het trainingsveld van FC Barcelona. Hij doorliep de jeugdopleiding en speelde vanaf het seizoen 1997/98 bij Barça B.
In het talententeam van Jordi Gonzalvo was Xavi als centrale middenvelder een dragende speler waarmee hij zich in het vizier van Louis van Gaal speelde.

De toenmalige hoofdcoach van FC Barcelona liet Xavi op 18 augustus 1998 debuteren in de heenwedstrijd van de strijd om de Spaanse Super Cup tegen Real Mallorca. FC Barcelona verloor het duel met 2-1, maar Xavi bekroonde zijn eerste basisplaats met een doelpunt! “Dat jaar voor mij persoonlijk bijzonder vanwege het vertrouwen dat Van Gaal mij gaf en omdat we de landstitel veroverden”, vertelde Xavi later, die met de winnende goal tegen Real Valladolid in dat seizoen voorkwam dat Van Gaal werd ontslagen.

Bij alle hoofdcoaches die na Van Gaal aan het roer stonden van FC Barcelona, Carles Rexach, Radomir Antić, Frank Rijkaard, Josep Guardiola, Tito Vilanova en Gerardo Martino speelde Xavi een belangrijke rol op het middenveld. Xavi is vooral beroemd om zijn fluwelen voorzetten, maar hij weet zelf ook het net te vinden en scoorde tot nu toe 83 doelpunten voor Barça.

In het seizoen 2013/14 bereikte Xavi een historische mijlpaal. De Catalaan evenaarde in zijn 700e wedstrijd voor Barça het record van Raúl González;
144 duels in de Champions League. Dat seizoen behaalde de nummer 6 nog een bijzonder record. Hij speelde zijn 26e El Clásico en nam daarmee het record over van Migueli en Puyol.

De aanvoerder van het team van Luis Enrique wist tot nu toe een gigantisch aantal trofeeën in de wacht te slepen met FC Barcelona: 3 Champions Leagues,
7x landskampioen, 2 Spaanse Bekers, 2x de UEFA Super Cup, 6x de Spaanse Supercup en 2 maal de FIFA Club World Cup!