Nieuws Oktober 2011

Xavi evenaart Migueli met 391 competitieduels

Afgelopen zaterdag speelde Xavi Hernández zijn 391e competitiewedstrijd voor FC Barcelona, waarmee hij het record evenaarde dat tot nu toe in handen van Migueli was.

De nummer zes van Barça, die de aanvoerdersband droeg, heeft een nieuwe onvergetelijke dag mogen meemaken in zijn clubcarrière, waarin hij al achttien titels heeft gewonnen. Tegen Sevilla evenaarde Xavi het aantal wedstrijden gespeeld door “Tarzan” Migueli, tot zaterdag de speler die meer wedstrijden voor Barça had gespeeld in de Spaanse competitie.

Het is meer dan dertien jaar geleden sinds Xavi zijn debuut maakte in de Liga. Dat was op 3 oktober 1998, uit tegen Valencia (Barça won met 3-1). Nu, bijna 32 jaar oud, heeft de middenvelder het record van Migueli, een speler die het Barça-shirt droeg tot hij iets ouder dan 36 jaar was.

Na Migueli en Xavi, bestaat de lijst van spelers met de meeste wedstrijden uit Carles Puyol (351), Carles Rexach (328), en Guillermo Amor (311), spelers die, behalve Amor, allemaal uit de eigen jeugdopleiding van de Catalaanse club zijn voortgekomen.

Afgelopen seizoen passeerde Xavi Migueli al als de speler met de meeste officiële wedstrijden in het blaugrana-shirt, waarbij alle competities meegeteld worden. Dat record stond op 549 wedstrijden, en werd door Xavi op 2 januari 2011 geëvenaard in een duel tegen Levante. Nu heeft Xavi, die aan veel meer internationale wedstrijden heeft deelgenomen dan Migueli (in de jaren zeventig en tachtig kenden de Europese competities geen groepsfases), 590 officiële duels op zijn naam staan, en is hij vlakbij het schitterende aantal van 600 wedstrijden.