Nieuws Januari 2013

Xavi tot 2016 bij Barça

Nadat Carles Puyol eerder deze maand bijtekende, heeft Xavi Hernández op maandagmiddag, in het bijzijn van president Sandro Rosell, vicepresident Josep Maria Bartomeu en technisch directeur Andoni Zubizarreta, zijn contract bij FC Barcelona verlengd tot 30 juni 2016. Het vorige contract liep nog tot 30 juni 2014. De Catalaanse middenvelder, die afgelopen vrijdag zijn 33e verjaardag vierde, is de laatste speler over wie nog onduidelijkheid bestond wat betreft zijn toekomst.

Xavi is zelf heel blij met deze contractverlenging. In de eerste reactie na de ondertekening van het nieuwe contract zei de Catalaanse middenvelder: “Dit is een speciale dag voor mij, omdat ik nu langer bij Barça kan blijven en ik ben blij dat de club mij deze kans heeft gegeven.” In deze reactie maakte Xavi nogmaals duidelijk nog niet aan stoppen te denken, die zijn verklaring vervolgde met: “Ik ben verheugd om voor dit FC Barcelona te mogen voetballen en ik hoop dat ik dit nog lang zo vol kan houden.”

In het seizoen 1998/99 maakte Xavi op zijn zeventiende zijn debuut tijdens de strijd om de Spaanse Supercup tegen Mallorca. Ondertussen heeft de middenvelder het indrukwekkende aantal van 659 wedstrijden gespeeld, het meeste aantal van alle Barça spelers in de huidige selectie. In de veertien voorafgaande seizoenen, wist Xavi met de Blaugrana’s maar liefst zes keer kampioen van Spanje te worden, drie keer de Champions League te winnen, twee keer de Copa del Rey, twee maal de Europese Supercup, vijf keer de Spaanse Supercup en twee maal de Wereldbeker voor clubteams. Tevens is de Catalaanse middenvelder met Spanje in 2008 en in 2012 Europees Kampioen geworden en in 2010 Wereldkampioen.