Nieuws Augustus 2015

Zware opgave voor Luis Enrique en co

Het gaat erom spannen maandagavond. In Camp Nou wordt de return van de Spaanse Super Cup Finale gespeeld tegen Athletic Bilbao. Na de pijnlijke nederlaag vrijdag (van liefst 4-0) in het San Mamés zullen Luis Enrique en zijn mannen alles op alles moeten zetten om de strijdlustige Basken alsnog te verslaan, en hoop op het befaamde zestal prijzen van Pep Guardiola in één kalenderjaar te behouden.

De Asturiaanse trainer weet dat zijn team deze enorme horde kan nemen. “Ik ben ervan overtuigd. Ja, echt ervan overtuigd. Het is een uitdaging die ons motiveert,” liet Luis Enrique optekenen. “Zo’n comeback ligt binnen onze capaciteiten. Het zou arrogant zou om te zeggen dat we het daadwerkelijk zullen doen, maar we zullen het zeker weten proberen.” Hij is zich ervan bewust hoe moeilijk het zal worden. “We bevinden ons in een situatie waarin we geen doelpunt tegen mogen krijgen. We moeten er niet alleen meer dan vier scoren, maar ook nog ons doel schoon houden.”

Javier Mascherano sprak eveneens met de pers en gaf aan dat het team erin gelooft dat deze historische comeback gemaakt kan worden. “Het gevoel dat we het kunnen omdraaien komt van de hele selectie. We denken dat we echt een kans hebben. We weten dat het een finale is en dat onze tegenstander zal komen om hun voorsprong van vier goals te verdedigen. We moeten scherp zijn voor het doel.” De Argentijn was, zoals zovelen, niet te spreken over de heenwedstrijd. “Ik heb de wedstrijd teruggekeken en het was niet normaal dat zij zoveel kansen creëerden tegen ons. Daarom zei ik dat we niet goed gespeeld hebben, we werden gestraft op de kleinste fouten. Nu moeten we ons focussen op het omgooien van het resultaat.”
Mascherano richtte zich ook tot de aanhang die zich maandagavond in het Catalaanse stadion zal verzamelen. “De fans moeten dezelfde rol spelen als de laatste jaren. In grote wedstrijden hebben ze altijd achter ons gestaan en ons geholpen aan vele belangrijke overwinningen. We hebben wedstrijden thuis gespeeld waarin de fans nummer 12 waren. Als zij zien dat we vanaf minuut één laten zien dat we terug kunnen komen zullen ze achter ons gaan staan.”

Het wordt hoe dan ook een zware opgave voor Barça om de 4-0 achterstand goed te maken tegen het altijd geduchte Athletic Bilbao.
De Fan Club Barcelona doet, zoals altijd, verslag op Twitter. Volg ons daar om deze razend spannende ontknoping niet te missen!