Nieuws Juni 2013

12 Barça-spelers bij interlands

Dinsdag op woensdag nacht kwamen twaalf Barça-spelers in actie voor hun land.

De strijd in de Zuid-Amerikaanse plaatsingsgroep voor het WK van 2014 in Brazilië iets spannender geworden. Argentinië staat al geruime tijd aan kop, maar morste in de nacht van dinsdag op woensdag weer punten. Uit tegen Ecuador speelden de Argentijnen slechts 1-1 gelijk terwijl de drie achtervolgende landen wel hun WK-kwalificatieduel wonnen.
Lionel Messi was na zijn hamstringblessure nog niet fit genoeg voor een hele wedstrijd en kwam dan ook pas in het laatste half uur binnen de lijnen voor La Albiceleste. De aanvoerder van de Argentijnen zag vanaf de bank hoe zijn land sterk begon en na vier minuten een penalty won, doordat keeper Domínguez aanvaller Rodrigo Palacio vloerde. Sergio Agüero benutte de buitenkans, maar na iets meer dan een kwartier viel de gelijkmaker van de Ecuadorianen al. Uit een hoekschop kwam de bal op het hoofd van Segundo Castillo, die raak kopte en de stand terugbracht tot 1-1. Ecuador had in het vervolg het betere spel, maar verzuimde de kansen te benutten.
Javier Mascherano kreeg in de 88e minuut nog een rode kaart voor een bizar voorval. De verdediger schopte de bestuurder van het karretje dat hem het veld afreed, nadat hij geblesseerd raakte. Na de wedstrijd erkende Mascherano zijn grote fout en bood direct zijn excuses aan: “Ik schaam me voor wat er is gebeurd. Ik zat fout en bied mijn excuses aan. Ik vind het echt beschamend. Het karretje ging te snel en ik was bang dat ik er af zou vallen. Ik wilde de bestuurder waarschuwen, maar had hem natuurlijk nooit mogen trappen.”

Alexis Sánchez scoorde voor Chili, dat het kwalificatieduel voor het WK in Brazilië met 3-1 wist te winnen van Bolivia. Door de overwinning hebben de Chilenen het puntverschil met groepsaanvoerder Argentinië kleiner gemaakt. Bolivia kan door de nederlaag alleen nog maar via de play-offs plaatsing voor het WK afdwingen.

Negen Blaugrana-spelers, Valdés, Alba, Piqué, Sergio, Xavi, Iniesta, Cesc, Pedro en Villa, kwamen woensdag om 02:00 uur ’s nachts Nederlandse tijd in actie voor Spanje. In het stadion van honkbalclub de New York Yankees won La Roja de laatste vriendschappelijke ontmoeting in aanloop naar de Confederations Cup met
2-0 van Ierland. Roberto Soldado en Juan Mata waren de doelpuntenmakers.
Spanje is na deze laatste oefenwedstrijd klaar voor de strijd om de Confederations Cup, een prijs die de regerend Europees- en Wereldkampioen nog niet eerder wist te winnen. La Roja start het toernooi op 16 juni tegen Uruguay, op 20 juni is Tahiti de tegenstander en het laatste groepsduel is op 23 juni met Nigeria. Na een succesvolle groepsfase zou in de halve finale Brazilië, Japan, Mexico of Italië de tegenstander kunnen zijn van Spanje.