Nieuws Maart 2011

1.400 gelukkige tijden in de competitie

Met de winst in Valencia heeft Barça een totaal van 1.400 overwinningen in de Spaanse competitie op haar naam staan. Sinds het seizoen 1928/29 heeft de club 946 thuiswedstrijden en 454 uitwedstrijden gewonnen.
De huidige Barça-selectie is verantwoordelijk voor het record van de meeste overwinningen in één seizoen in de competitie. Dat gebeurde afgelopen seizoen met een totaal van 31 overwinningen uit 38 wedstrijden. Guardiola’s team verloor slechts één wedstrijd en speelde er zes gelijk. Dit seizoen is Barça op weg om een nieuw record neer te zetten: er zijn al 23 wedstrijden gewonnen en dat zouden er 35 kunnen worden als de Catalanen de komende twaalf duels ook winnen. Het is een moeilijke klus, maar het lijkt wel alsof niets meer onmogelijk is met dit team

De waardevolle overwinning in Valencia zorgde voor een nieuwe historische mijlpaal in de lange lijst van mijlpalen die dit Barça-team opgesteld heeft. De ploeg van Guardiola tekenden voor de 1.400e overwinning in de 2.535 competitiewedstrijden die Barça gespeeld heeft sinds de start van de competitie in 1928. Dit betekent dat de club 55% van de gespeelde competitiewedstrijden gewonnen heeft.
Van de 1.400 gewonnen duels, zijn er 946 thuis gewonnen, wat 67,5% van het totaal is. Onder deze triomfen was er de spectaculaire reeks van 39 achtereenvolgende overwinningen die begon op de 22e wedstrijddag in 1958, toen Barça Sporting Gijón versloeg met 3-0, en eindigde op de tiende wedstrijddag van het 1960/61 seizoen, toen Barça met 2-2 gelijkspeelde tegen Sevilla. Van de 946 thuisoverwinningen was de 10-1 tegen Gimnàastic in het 1949/50 seizoen de monsterscore.

De winst in Mestalla betekent de 454e uitoverwinning voor Barça. De beste reeks uitwedstrijden die Barça gehad heeft, speelt zich op dit moment af. Het was ook tijdens dit seizoen dat Barça de tot nu toe grootste uitoverwinning behaalde met de 8-0 overwinning in Almeria.