Nieuws April 2016

Atlético Madrid - Barcelona 2-0

FC Barcelona is woensdagavond uitgeschakeld in de UEFA Champions League. Een week nadat het Madrileense Atlético van Diego Simeone met 2-1 was verslagen, ging de ploeg met 2-0 onderuit in het Vicente Caldéron, waar het eerder in het seizoen nog met 1-2 wis te winnen in competitieverband. Barcelona was geen schim van de ploeg die 39 duels op rij ongeslagen bleef tot aan april, en verliet het veld uiteindelijk gedesillusioneerd. Beide Madrileense goals kwamen van Antoine Griezmann, de Frnse topscorer en superster. Barcelona werd geveld door een kopbal in de eerste helft en een strafschop in de tweede, waardoor het de titel in de Champions League niet heeft weten kunnen prolongeren.

Vorig jaar wist Barcelona de felbegeerde cup binnen te slepen door een 3-1 zege op Juventus, maar in 2016 komt de ploeg van Luis Enrique niet verder dan de laatste acht. Twee jaar geleden slaagde de machine van Diego Simeone er ook al in om Barcelona uit te schakelen, en nu was dat opnieuw het geval. Tegen maart werd FC Barcelona nog schier onverslaanbaar geacht, maar sinds de Clásico is het bergafwaarts gegaan met het Catalaanse veldspel. Dit kwam ook tot uiting in de eerste helft, toen Barcelona geen vuist wist te maken. Jan Oblak hoefde slechts sporadisch op te treden, maar ook aan de andere kant zag Ter Stegen weinig zijn kant op komen. Na ruim een half uur kwam er echter verandering in het scorebord. Slecht uitverdedigen deed de bal bij Saúl belanden, en de beste man van het veld had een loepzuivere voorzet in huis met de buitenkant van de voet. De Catalaanse verdediging stond te slapen en Griezmann knikte meedogenloos binnen.

Dit diende als een wake-up call te werken voor de ploeg van Enrique, maar Barcelona gaf niet thuis. De voorhoede bleek opnieuw onmachtig na de Clásico de bloedvorm te hervinden, en vanuit het middenveld bleek de aansluiting onvoldoende. Sterker nog, na rust kon Barcelona opgelucht ademhalen toen er op de lat werd gekopt uit een hoekschop, en vervolgens Koke zijn medespelers over het hoofd zag in een veelbelovende aanval. Doordat Atlético de genadeklap uit liet blijven kwam Barcelona beter in de wedstrijd, en sporadisch kwamen er mogelijkheden. Vooral Luis Suárez had enkele veelbelovende mogelijkheden, maar de ruimtes bleven zo klein dat keeper Oblak nooit gestrekt richting een hoek diende te gaan. Barcelona begon steeds meer aan te vallen waardoor er gaten achterin lagen. Filipe Luis maakte hier dankbaar gebruik van en stoomde op. Hij legde af op de Franse aanvalsleider Griezmann, maar Iniesta voorkwam een scoringskans met de hand. Geel en een strafschop was de consequentie, en die schoot Griezmann binnen.

Barcelona claimde nog een strafschop nadat Gabi hands maakte, maar de scheidsrechter besloot de strafschop niet te geven. De bal werd buiten de zestien gelegd en Messi kegelde het leer over de goal, waarna uitschakeling onvermijdelijk bleek te zijn. Barcelona moet zich gaan oprichten om in de competitie weer te kunnen winnen tegen Valencia, aangezien het gat in de competitie met de Colchoneros ook maar drie punten bedraagt, Een nieuwe triple is niet langer mogelijk, maar we hopen dat Barcelona zich snel zal herstellen van deze zeperd.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Alves ('64 Sergi Roberto), Piqué, Mascherano, Alba, Rakitic ('64 Arda Turan), Busquets, Iniesta, Messi, Suárez, Neymar.