Nieuws Januari 2009

Barça bereidt zich voor op Copa

Terwijl Can Barça nog stil staat bij de merkwaardige voetbaluitslagen van zondag, waarbij achtervolgers Valencia en Sevilla onverwachte nederlagen opliepen en zo de achterstand op koploper Barcelona tot onoverbrugbare grootte zagen toenemen, is de selectie van coach Pep Guardiola al weer volop in de weer met de kwartfinale van de Copa del Rey van komende donderdagavond.

Thuis tegen Espanyol kan Barça zich middels een overwinning plaatsen voor de halve finale. Of Guardiola het tegen de stadgenoot aandurft opnieuw met een veredeld B elftal te gaan spelen is nog maar de vraag. Barcelona wil voor de drie titels gaan en kan zich tegen het uitgekookte Espanyol geen misstap veroorloven. De 0-0 brilstand van afgelopen week bij Espanyol is geen garantie voor een makkelijke return. Nog vers in het geheugen staan de twee doelpunten van spits Tamudo die in seizoen 2006-2007 in Camp Nou voor een 2-2 gelijkspel zorgde en daarmee de landstitel bij Barça wegnam ten faveure van Real Madrid. Ook afgelopen seizoen speelde Espanyol middels ultra defensies voetbal verdienstelijk met 0-0 gelijk. Tamudo is er ditmaal niet bij maar onder de inmiddels derde trainer van het seizoen – Pochettino - wist de blauwwitte brigade van de Montjuïch tweemaal gelijk te spelen.

Het heeft er alle schijn van dat Barça woensdag met een sterk elftal voor de dag komt. Alleen Pinto, die tot nu toe alle Copa wedstrijden meespeelde zal het doel verdedigen.

Barcelona blaakt van het zelfvertrouwen. De mooiste verwoording kwam van Carles Puyol die de pers te woord stond en naar een opmerking van Real spits Holguin refereerde, waarin hij hoopte op een dipje bij Barça, zodat Real daarvan zou kunnen profiteren. “Het dipje van dit seizoen hebben we al gehad”, liet Puyol weten. “Dat hadden we tijdens de eerste twee wedstrijden van dit seizoen toen we verloren bij Numancia en gelijkspeelden tegen Santander.”

Uit de ziekenboeg ook goed nieuws. Rafael Márquez is weer bij de groep toegevoegd. Of hij speelklaar is voor woensdag is nog de vraag. Keita zal niet op tijd fit zijn, gelijk aan Gabriël Milito, die wel terug is van zijn revalidatie in Argentinië, maar nog los van de groep traint.