Nieuws December 2015

Barça-Betis 4-0

Op de één-na-laatste dag van 2015 mocht FC Barcelona nog in actie komen in de Spaanse competitie, toen Real Betis in Camp Nou op bezoek ging. Voorafgaand aan de wedstrijd presenteerde Barça haar vijf bekers van 2015 aan haar fans, een schitterend moment.

Voor de fans en kijkers was de wedstrijd genieten geblazen. Real Betis worp zich goed op tegen het blaugrana geweld, maar kwam niet verder dan een paar speldenprikjes, die voor Claudio Bravo zonder problemen te houden waren.

Na zo’n twintig minuten kreeg Camp Nou de schrik van haar leven. Leo Messi, die zijn vijfhonderdste (!) wedstrijd voor FC Barcelona speelde, chargeerde het zestienmetergebied in, terwijl keeper Adán zijn goal uit kwam vliegen. Een dramatische botsing volgde, waarbij Messi’s hoofd geraakt werd en de Argentijn languit op het gras kwam te liggen. Een medisch karretje volgde direct, maar de wereldster kon gelukkig verder. De scheids gaf Adán geel en een penalty tegen. Neymar faalde deze te verzilveren met een schot op de lat, Ivan Rakitić ging voor de rebound, maar het was Betis-verdediger Heiko Westmann die ongelukkig de bal tegen zijn eigen touwen werkte: 1-0. Na een halfuur bekroonde Messi zijn vijfhonderdste mijlpaal met een doelpunt, toen hij perfect combineerde met Neymar en laag de bal voorbij Adán schoot. Enkele minuten later leek Luis Suárez er drie van te maken, maar raakte het zijnet.

Lang hoefde de goalgetter er niet om te treuren. Binnen een minuut na rust was hij alsnog trefzeker: 3-0! Er volgden meerdere kansen voor de blaugranas, terwijl Betis amper nog aan bod kwam. Messi zag een van zijn vele vrije trappen buiten de kruising gehouden worden door keeper Adán, en ook het houtwerk stond meermaals in de weg.
Zes minuten voor tijd kwam het tandem Suárez-Neymar heerlijk in actie, waarna de Uruguayaan zijn tweede van de avond scoorde om de eindstand op een klinkende 4-0 te zetten. Twee goals erbij dus voor Suárez, die met vijftien doelpunten tot dusver momenteel topscorer in La Liga is.

Daarbij vestigde Barça ook een nieuw Spaans record: de twee goals van Suárez betekenden dat Barça 2015 afsluit met een aantal van 180 doelpunten in één kalenderjaar, waarmee het vorige record van Real Madrid, 178 in 2014, verbroken is.

Dankzij deze nieuwe zege blijft Barça koploper in de Spaanse competitie, gelijk met Atlético Madrid qua puntentotaal maar de meerdere in onderling doelpuntenresultaat.

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves, Mascherano, Vermaelen, Mathieu (67’ Adriano), Rakitić, Busquets (57’ Marc Bartra), Sergi Roberto (86’ Munir El Haddadi), Messi, Neymar en Suárez.

Opstelling Real Betis: Adán, Molinero, Bruno (17’ Germán Pezzella), Westermann (36’ Didier Digard), Vargas, Cejudo, N’Diaye, Petros, Ceballos, Van Wolfswinkel en Ruben Castro (75’ Rafael van der Vaart).

Gerelateerd nieuws