Nieuws Januari 2014

Barça - Elche 4-0

Barça begon de wedstrijd in de wetenschap dat Atlético Madrid had gewonnen op bezoek bij Málaga en zo de koppositie overnam. De Catalanen wisten dus wat hen te doen stond, en dat was winnen van degradatiekandidaat Elche.

Winnen in Camp Nou, dat was Elche nog niet gelukt in de historie van de club. De afgelopen 25 jaar werd deze wedstrijd niet gespeeld omdat de ploeg uit Alicante niet op het hoogste niveau vertoefde. Na een rommelig begin zette Alexis Sanchez zijn ploeg op voorsprong uit een voorzet van Jordi Alba. Dit betekende alweer de negende treffer voor de Chileen die veel beter speelt dan vorig seizoen. Vervolgens liet Barça het spel maken door Elche wat na tien minuten resulteerde in een schot op de paal van Richmond Boakye, de huurling van Juventus. Nog nauwelijks bekomen van de schrik levert Cesc Fábregas een prima steekbal op Pedro die om de keeper loopt en de bal koeltjes in het lege doel schuift.  De ruststand was helaas al bereikt na een kwartier spelen maar er waren genoeg kansen. Pedro had het vizier niet meer zo scherp en Iniesta schoot tegen keeper Tono aan. De keeper werd moedeloos van het schutteren van zijn verdediging. Voormalig blaugrana Alberto Botía schuift de bal onhandig terug naar Tono die de bal in zijn handen neemt. Xavi mag tot twee keer toe op doel schieten maar zijn pogingen worden gekraakt.

Vrijwel direct na de hervatting maakt Cristian Sapunaru een overtreding op Fábregas. Aanvoerder Xavi neemt plaats achter de bal en tot het ongeloof van heel Camp Nou schuift de middenvelder de bal naast het doel. Dan volgt er weer een rommelige fase met tot het uur spelen alleen een kansje van Pedro. Maar dan is daar weer een prima aanval van Barça. Pedro gunt Alexis Sanchez zijn tweede treffer van de middag. Maar daarmee is het nog niet gedaan. De Chileen zorgt voor de 4-0 uit een prachtige vrije trap nadat hij bijna door midden was gezaagd door Botía. Na zijn hattrick mag Alexis het veld verlaten. Gerardo Martino gunt zijn pupil een vroege publiekswissel en zet Cristian Tello het veld in. Even daarvoor is Xavi al gewisseld voor de jonge middenvelder Sergi Roberto. Ook Neymar krijgt nog speelminuten. De Braziliaan mag tien minuten voor tijd het veld in voor Pedro. Met een paar mooie acties doet hij zich gelden en toont zo aan klaar te zijn voor de kraker van volgende week tegen Atlético Madrid. Dan gaan we zien hoe het is gesteld met FC Barcelona als er in Vicente Calderón wordt gestreden om de koppositie van de Primera División.

Door de drie goals schaart Alexis zich naast Pedro bovenaan het klassement van topschutters van Barça. Beide spelers hebben elf doelpunten gemaakt in dit seizoen en Messi volgt met acht goals.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Montoya, Piqué, Bartra, Jordi Alba, A.Song, Iniesta, Xavi (64'Sergi Roberto), Pedro (80' Neymar), Fábregas, Alexis (73'Tello)