Nieuws November 2014

Barça gaat onderuit tegen Celta

Barcelona heeft zaterdag voor het tweede competitieduel op rij niet gewonnen. Sterker nog, evenals tegen Real Madrid verloor Barça opnieuw. Vandaag was Celta de Vigo de tegenstander in Camp Nou, en de oude ploeg van trainer Luis Enrique en Rafinha kwam goed voor de dag. Celta speelde met de geweldige trainer Berizzo aanvallend en gedurfd voetbal in Camp Nou, al mag wel gezegd worden dat Barça enorm veel pech had. Larrivey scoorde de enige goal.

In de eerste helft kwam Barcelona goed voor de dag in een leuke eerste helft. Beide ploegen zorgden voor gevaar, en Luis Suárez was opnieuw in uitstekende doen. De Uruguayaan sleurde als vanouds, en was erg gevaarlijk met goede passes en mooie dribbels. Neymar zorgde voor het eerste grote gevaar, door de bal tegen de lat te krullen. Dit zou niet de enige keer zijn dat deze avond het doel werd geraakt. Even later leek Messi namelijk op weg om eindelijk zijn record binnen te slepen, als topscorer van de historie van de Primera Division. Hij had de keeper al gepasseerd, en hoefde de bal alleen nog maar over de doellijn zien gaan. Daar stond echter nog een verdediger, die de bal op miraculeuze wijze tegen de eigen lat en erna uit het doel werkte. Dit was vlak voor rust, en erna kregen onder andere Neymar, Messi en Suárez nog goede kansen. Elke keer was echter de doelman Sergio de winnaar. Na de rust ging hij gemakkelijk door met zijn geweldige optreden.

Na de rust was Sergio zo mogelijk nog beter. Hij keerde op een kopbal van Suárez, stond in de weg bij een schot van dezelfde Uruguayaan, en had nog vele andere reddingen in huis. Ook kwam Barcelona in het begin van de tweede helft weer in hetzelfde schuitje terecht, toen Neymar weer tegen de lat schoot en dus voor de derde keer het doel liet trillen, maar het net niet. Dat gebeurde aan de andere kant wel. Na 55 minuten kwam de bal bij de grote uitblinker van de dag, Nolito. Nolito speelde vroeger in de jeugd bij Barcelona, maar brak nooit echt door. Vandaag kwam hij echter op sublieme wijze terug, en met een hakbal zette hij Larrivey tegenover Bravo. Larrivey bleef kalm en scoorde de 1-0. Nolito was een constante plaag voor de verdedigers van Barça, en hij was enkele malen dichtbij de 2-0, zoals bij een mooie volley na ongeveer 70 minuten. Barcelona probeerde wat het kon, en raakte wonder boven wonder opnieuw de lat via Messi, voor de vierde keer. Al die kansen ten spijt was het bijna Charles die met 0-2 een einde aan de spanning maakte, nadat zijn technische hoogstandje maar ternauwernood gestopt kon worden door Bravo. Barcelona deed wat het kon, creëerde kans na kans, maar steeds was daar die keeper Sergio, die de wedstrijd van zijn leven keepte. Nolito kreeg vlak voor tijd een publiekswissel, en ook met Pedro en Xavi in de ploeg bij Barcelona kon er geen goal worden gemaakt. Na 93 minuten was het voorbij, en ging Barça gedesillusioneerd de kleedkamer in.

Door deze zure nederlaag staat Barça op 22 punten uit 10 duels, en verliest het twee competitiewedstrijden op rij. De laatste keer dat dat voorkwam was in 2009, en hierdoor is Barcelona ook niet langer de koploper in Spanje. Het staat nu 2 punten achter op aartsrivaal Real Madrid, en 1 punt op Atletico Madrid. Ook kan het morgen nog gepasseerd worden als Sevilla en Valencia winnen. Dan zouden ze van plek 1 naar plek 5 dalen door deze dure nederlaag. Barça heeft dus heel wat goed te maken woensdag, als ze in de Amsterdam ArenA tegen Ajax moeten voetballen. De volgende competitiewedstrijd is tegen Almería. Zal Suárez dan zijn eerste competitiegoal voor Barça scoren en Messi eindelijk zijn record halen? We zullen zien.