Nieuws April 2016

Barça-Real Madrid 1-2

Zaterdag, 2 april 2016

Real Madrid heeft zaterdagavond in een zinderende slotfase gewonnen van FC Barcelona met 1-2.

Een laag tempo, weinig kansen en een terechte ruststand; zo kon de eerste helft in het Camp Nou het best worden omschreven. Het balbezit was voor FC Barcelona, dat het overwicht echter niet in een doelpunt kon vertalen.
De beste mogelijkheid van de eerste 45 minuten was voor FC Barcelona: na tien minuten spelen leek Luis Suárez op aangeven van Neymar voor de 1-0 te zorgen, maar hij trapte over de bal en kon hierdoor de bal niet in het lege doel werken.
Real Madrid had weliswaar weinig de bal, maar slaagde er toch in om voor gevaar te zorgen. Cristiano Ronaldo, Gareth Bale en Karim Benzema hadden hun respectievelijke mogelijkheden. Laatstgenoemde faalde enkele minuten voor rust.
Zidane mocht zich enigszins gelukkig prijzen met het feit dat zijn team met elf spelers de rust haalde. Ramos, die al vroeg in de wedstrijd een gele kaart had ontvangen, stopte Lionel Messi in de 26e minuut, op de rand van het strafschopgebied.
Volgens de arbitraire leiding was er niets aan de hand, maar de spelers van Luis Enrique en het complete Camp Nou oordeelden anders. Dit was een duidelijke overtreding binnen of buiten het strafschopgebied.

Barcelona zocht in de eerste minuten van de tweede helft nadrukkelijk naar een openingsgoal. Een geraffineerde inzet van Messi werd op uitstekende wijze door Keylor Navas ongedaan gemaakt. In de 56e minuut moest de doelman alsnog de bal uit zijn doel halen. Na een corner van Ivan Rakitic was Piqué attenter dan Pepe en kopte hij de 1-0 tegen de touwen. Het Camp Nou kon echter maar zes minuten van de voorsprong genieten. Na een goede actie van Marcelo zette Toni Kroos voor en zorgde Benzema met een halve omhaal voor de 1-1. Na de gelijkmaker bleef de krachtmeting in eerste instantie verstoken van kansen.

Het venijn zat echter in de laatste tien minuten oftewel de staart van de wedstrijd.
Bale kopte na een voorzet van Ronaldo de bal achter Claudio Bravo, maar de arbitrage zag een vermeende duwfout op Jordi Alba. Eén minuut later spatte een inzet van Ronaldo op de lat uiteen.
Real Madrid bleef vervolgens met tien man achter, na een tweede gele kaart voor Ramos. De verdediger werd bestraft voor een charge op Suárez. Ondanks de ondertalsituatie gingen de bezoekers er met de drie punten vandoor.
Ronaldo controleerde een voorzet van Bale met de borst en schoot hard en laag raak: 1-2. Daarmee kwam er voor FC Barcelona ook een einde aan een reeks van 39 officiële wedstrijden zonder nederlaag.

FC Barcelona: Claudio Bravo, Dani Alves, Jordi Alba, Gerard Piqué, Sergio Busquets, Javier Mascherano,
Ivan Rakitic(74"Arda Turan), Andrés Iniesta, Luis Suárez, Lionel Messi, Neymar,

Real Madrid: Keylor Navas, Daniel Carvajal, Marcelo, Pepe, Sergio Ramos, Casemiro, Luka Modric, Toni Kroos,
Gareth Bale(91"Lucas Vázquez) , Karim Benzema(78"Jesé Rodríguez), Cristiano Ronaldo