Nieuws Februari 2012

Barça - Valencia 5-1

Zondagavond ontving FC Barcelona in Camp Nou Valencia. Om het verschil met Real Madrid niet verder op te laten lopen, moest Barça winnen. Maar tijdens de wedstrijden voor de Copa del Rey, werd al duidelijk dat dit geen makkelijke opgave zou worden.

In de negende minuut was het helemaal duidelijk dat de wedstrijd tegen Valencia geen makkelijke wedstrijd zou worden, want Piatti liep uit de rug van de Barça verdediging en kon zo de voorzet van Feghouli binnen schieten. Na de 0-1 bleef Valencia de druk houden op Barça en de spelers van Guardiola wisten geen manier om onder de druk uit te komen.

Toch kwam na bijna een kwart wedstrijd spelen de ommekeer. Pedro gaf vanaf de linkerkant voor. Rami raakte deze bal nog aan, maar hiermee gaf hij de kans aan Messi om de bal op te pikken. De kleine Argentijn dribbelde naar de achterlijn en schoot vandaaruit mooi binnen. Deze gelijkmaker werkte als bevrijding en zes minuten later was het weer raak. Iniesta speelde Abidal vrij op links met een steekpass, de verdediger gaf hard en laag voor en Messi hoefde alleen zijn voet er tegen aan te zetten. Diego Alves wist de inzit wel te keren, maar niet klem vast te pakken en daar reageerde Messi alert op en schoot van dichtbij de 2-1 binnen. Ondanks kansen voor Pedro, Alexis en Fàbregas, bleef het 2-1 en was dit ook de ruststand.

Waar Barça het normaal gesproken na rust wat rustiger aan kan doen, moest er juist met een 2-1 stand, nog de beslissing geforceerd worden. Barça ging daarom op zoek naar het derde doelpunt. Zo kregen onder andere Cesc, Alexis en Messi grote kansen. Messi wist hard op de lat te koppen. Pedro wist zelfs nog een keer te scoren, maar het doelpunt werd geannuleerd vanwege buitenspel.

Maar een kwartier voor tijd was het dan toch zo ver. Barça wist te scoren. Tello, ingevallen voor Pedro, schot na een lange dribbel, op het doel van Alves, maar raakte hierbij de benen van de keeper, maar de rebound schoot Messi beheerst de 3-1 binnen en voltooide de Barça aanvaller zijn Hattrick. Dit doelpunt was ook de beslissing en hiermee was het verzet van Valencia gebroken.

Tien minuten later bracht Messi ook nog de 4-1 op het scorebord. Hij werd met een mooie pass weggestuurd door Busquets, hierdoor kwam de Argentijn alleen voor de keeper en hij wipte de bal over de uitgekomen keeper heen. Ondanks dat de wedstrijd tegen het einde liep, was het nog niet gedaan met de doelpunten in Camp Nou. Xavi die was net ingevallen, pikte een bal op na een fout van een verdediger van Valencia en wipte de bal direct over de keeper heen. Met deze mooie actie bepaalde de aanvoerder de eindstand op 5-1.

Door deze overwinning bleef de achterstand op Real Madrid tien punten. Real had namelijk zaterdagavond al met 4-0 gewonnen van Racing Santander. Wilt u een samenvatting zien van de Barça show, klik dan hier.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Montoya, Piqué, Puyol, Abidal, Sergio B., Fàbregas (77’ Thiago), Iniesta (87’ Xavi), Alexis, Pedro (67’ Tello) en Messi