Nieuws Februari 2023

Betis Sevilla - FC Barcelona: 1-2

Wat een wedstrijd! Wat een strijd! De beide ploegen maakten er een feestje van. Op en neer gingen de aanvallen. En wat een geweldig publiek. Ze zongen en klapten al voor de wedstrijd was begonnen en dat bleven ze doen tot na het fluitsignaal. Wat een sfeer! Volgens Sierd de Vos het beste publiek van La Liga. En hij kan het weten.

Vanaf de 1e minuut ging het spel op en neer. Beide ploegen hadden zich voorgenomen om de 3 punten te pakken. Helaas ontbrak Dembélé bij Barça vanwege een spierblessure (4-6 weken eruit). Raphinha probeerde het op rechts maar dat ging nogal eens mis. Gavi was trots op zijn nummer 6. Officieel van Barca B naar de hoofdmacht. En terecht.

In de 14e minuut een kans voor Lewandowski; helaas ging de bal voor het doel langs. Hij had niet meer gescoord in La Liga sinds oktober van het vorige jaar. Extra gemotiveerd dus. 1 minuut later een kans voor Pedri maar de keeper was alert. Busquets wil graag in de USA gaan voetballen maar Xavi wil hem nog graag een jaar houden na dit seizoen.

Barça ging door met het creëren van kansen. In de 37e minuut een open kans voor Pedri. In de 40e minuut een kans voor Gavi die tot corner werd verwerkt. Betis bleef gevaarlijk met de uitvallen. Frenkie had de wedstrijd onder controle: kappen, draaien, hakjes, poorten en overzicht. Ruststand: 0-0.

Een doelpunt kon niet lang uitblijven en dat werd werkelijkheid in de 64e minuut. Assist van Balde op (uitgerekend) Raphinha die de bal binnen tikte: 0-1 en dolle vreugde. En mocht Betis gevaarlijk worden dan hebben we altijd nog ter Stegen: die houdt alles tegen.

En Barça ging door: een kans van Lewandowski ging helaas over. En daar was ie dan: de 0-2 op naam van Lewandowski na een voorzet van Balde. Het was alweer zijn 14e doelpunt in La Liga (topscoorder). Xavi bracht wat verse krachten in: Ansu Fati, Ferran Torres en Kessie.

Even sloeg de schrik om het hart. In de 85e minuut een ongelukkig eigen doelpunt van Koundé: 1-2. Barça speelde de resterende tijd professioneel uit en zo gingen de 3 punten mee naar Barcelona. Een prima wedstrijd met een geweldig resultaat. Inmiddels 8 punten voor op Real.

Volgende wedstrijd zondag 5 februari 21.00 uur thuis tegen Sevilla. Laat ze maar komen!

Visca Barca!!

Opstelling: ter Stegen, Balde, Christensen, Koundé, Araújo, Frenkie, Pedri (86”Kessié), Busquets, Gavi (84”Torres), Raphinha (79”Ansu Fati), Lewandowski

Foto: fcbarcelona.com