Nieuws Januari 2014

Chinees Nieuwjaar op het Barça-shirt

Zaterdag zal FC Barcelona, voor de competitiewedstrijd tegen Valencia, het Chinese karakter dat symbool staat voor “paard” op het tenue dragen. Het paard is het dier voor het Chinese nieuwe jaar, dat op 31 januari begint.
Deze speciale editie van het Barça-shirt wordt daarmee op een dag gedragen dat de begintijd van de wedstrijd  (16.00u) uitermate handig is voor Aziatische kijkers. Beijing TV zal de wedstrijd om 23.00u door heel China laten zien, terwijl Fox Asia de wedstrijd in India en Indonesië uitzendt, RS Sports in Thailand en WOWOW in Japan.

Het dragen van het Chinese symbool is Barça’s manier om deze belangrijke gelegenheid in China te gedenken. De spelers van de hoofdmacht deden ook mee aan een speciale video, waarin ze hun nieuwjaarswensen naar hun Chinese fans communiceren. Neymar, Gerard Piqué, Pedro Rodríguez en Sergi Roberto spraken in een korte film zelfs Mandarijns, waarvoor ze bepaalde zinnen leerden zeggen.

Vorig jaar vierde FC Barcelona ook het Chinese Nieuwjaar voorafgaand aan de wedstrijden tegen Getafe, op 10 februari. Destijds wandelden de twee aanvoerders het veld op met kinderen in speciale shirts, en het team poseerde voor een foto met een speciaal bericht voor hun Chinese supporters.

Barça heeft speciaal voor deze fans de Chinese taal beschikbaar op de website (www.fcbarcelona.cn) en dit is de tweede meest bezocht versie, met 500,000 unieke bezoekers per week. Alleen de Engelse site krijgt meer hits.