Nieuws April 2013

Daar is ie aan de bal, Éric Abidal

Mundo Deportivo kopte zondagochtend ‘El Barça gana mucho más que un partido’, vertaald ‘Barça wint veel meer dan een wedstrijd’. Ruim 13 maanden na het spelen van zijn laatste officiële wedstrijd keerde Éric  Abidal terug binnen de lijnen voor FC Barcelona. In de 70 minuut viel de Fransman in voor Piqué. Het was een geweldige avond. Zonder Messi maakte Alexis en Cesc er een spektakel van. De 2 zijn verantwoordelijk voor de 5-0 uitslag. Dit een paar dagen voor de cruciale wedstrijd in de Champions League. Maar het moment dat Abi het veld betrad gaf een ieder kippenvel.

Sierd de Vos, niet bij iedereen geliefd, maar verwoorden het gisteren prachtig: “Dames en heren dit is een moment om niet te vergeten, om nooit te vergeten.. Dit is een bewijs dat wonderen bestaan.. Medische wonderen.. ‘Breng ons naar Wembley. Sterkte, Abi’, staat er op dat bord.. Woensdag is het precies één jaar geleden dat bij deze donkere Fransman z’n lever werd getransplanteerd.. Hij kreeg z’n nieuwe lever althans een gedeelte daarvan van z’n neef want die had dezelfde bloedgroep.. Z’n laatste wedstrijd 29 februari 2012, Duitsland- Frankrijk.. en z’n laatste wedstrijd voor Barcelona was Atletico in Calderon tegen Barca.. En nu, vandaag op 6 april 2013, is Éric Abidal de enige voetballer bij wie een lever werd getransplanteerd.. weer terug.. En niet zomaar in een café elftal, nee.., in één van de beste teams ooit.. Daar is ie aan de bal, Éric Abidal..”