Nieuws Januari 2012

De wereldpers lyrisch over Messi

De dagen na de uitverkiezing van Messi als beste voetballer van de wereld, stond hij wereldwijd op de voorpagina van de diverse kranten. Alle kranten waren logischerwijs lyrisch over het feit dat Lionel Messi zijn derde Gouden Bal al op zo’n jonge leeftijd wist te veroveren.

De grootse Italiaanse kranten Corriere della Sera en Gazzetta dello Sport wijzen er op dat Messi zijn derde achtereenvolgende gouden bal wint, net zoals Platini. In Frankrijk opende de kranten ook met de vergelijking tussen Messi en Platini. Le monde, deed een vergelijking tussen Messi en Platini, maar voegde hier ook de Nederlanders Cruijff en Van Basten aan toe.

In de Engelse pers was ook Messi op de voorpagina’s te vinden, alleen moest hij deze delen met zijn oud ploeggenoot Thierry Henry, die op de avond van de Gouden Bal uitreiking zijn tijdelijke terugkomst bij Arsenal vierde met het enige doelpunt van de wedstrijd. The Guardian kwam met de titel “Messi wint zijn derde opeenvolgende Gouden Bal” en in het artikel wordt tevens terug gekeken naar de finale van de Champions League, waarin Messi de man van de wedstrijd was.

Ole, een van de grootste kranten van Argentinië opende met de titel “Een andere Hattrick van Messi”. Clarin opent met de tekst “Ik wil meer winnen met FC Barcelona en de Argentijnse selectie”, hiermee wordt duidelijk dat de honger naar succes bij Messi nog steeds aanwezig is. In de rest van Zuid-Amerika was de stemming gelijk. Hierbij was opvallend dat er vele foto’s werden geplaatst van Messi in gezelschap van andere Zuid-Amerikanen zoals Pelé en Shakira.

In de Verenigde Staten was er in de kranten ook ruimte voor de prestatie van Messi. The Washington Post benadrukte dat het een avond was die gedomineerd werd door FC Barcelona. Door de prijzen die Messi en Guardiola mochten ontvangen, had Barça zijn aartsrivaal Real Madrid wederom een nederlaag toegebracht, schreef de krant.

In de Spaanse pers wist men ook van geen ophouden over Messi, enkele koppen in de krant waren: “Gouden Hattrick”, “Ik wil de Gouden Bal delen met mijn vriend Xavi” en “Messi, de derde Gouden Bal in drie jaar.”