Nieuws Januari 2011

Deportivo-Barça 0-4

Barça begon de wedstrijd met een aantal opvallende veranderingen in de opstelling. Daniel Alves bleef op de bank en het middenveld zag er heel anders uit zonder Xavi en Busquets. David Villa stond wel in de basis; naar eigen zeggen scoorde de spits zijn beste goal ooit in La Riazor in 2006 en was voor aanvang van de wedstrijd nog maar één goal verwijderd van een aantal van 150 competitiegoals.

De eerste twintig minuten was Barça de betere van de twee, maar desondanks konden de Catalanen geen echte kansen creëren. De ploeg van Guardiola moest opboksen tegen twee blauwwitte linies die amper weken en probeerde een gaatje te vinden met haar karakteristieke rondspelen. De eerste grote kans van de wedstrijd was voor Deportivo, maar het lukte de thuisploeg niet om de voorsprong te nemen. Het leek weer een impasse te worden, zoals tegen de bekerwedstrijd tegen Athletic Bilbao. Maar Messi en Villa dachten daar anders over: in de 26e minuut bereikte een perfecte steekpass van Messi Villa en de spits schoot zijn 150e goal vanuit een moeilijke hoek door de benen van de keeper: 0-1. Het feest leek compleet toen Abidal acht minuten later zijn tweede goal ooit maakte, maar het doelpunt werd terecht afgekeurd wegens buitenspel. Deportivo bracht de laatste twintig minuten voor rust geheel op eigen helft door, maar Barça moest het tijdens de rust doen met een nauwe voorsprong.

Dezelfde opstellingen kwamen voor de tweede helft het veld op. Ook al had Barça laten zien van een hogere klasse dan Deportivo te zijn, de enige goal van de wedstrijd reflecteerde dat niet. In de 50e minuut maakte Rubén Péréz een domme overtreding op Messi, die anders vrij baan had gehad en kreeg een gele kaart. Een minuut later kon hij zich wel voor zijn kop slaan, want Messi krulde de bal weergaloos om de muur heen en liet de keeper compleet kansloos: 0-2! Hierna leek Deportivo wat gestimuleerd om de kloof te dichten, want de ploeg werd assertiever en zette meer druk; Barça nam juist wat gas terug. Maar de strijdlust vervaagde bij Deportivo en de ploeg deed amper meer moeite om te jagen, wat voor een saaie fase in de wedstrijd zorgde; Barça kon ongestoord de bal rondspelen, zoekend naar een gaatje, en Deportivo kwam amper nog aan de bal. Dit tot grote ergernis van het thuispubliek, dat de eigen spelers begon uit te fluiten.

In de 75e minuut kreeg Deportivo een kans om een tegentreffer te maken, maar Puyol deed zijn werk en voorkwam een doelpoging. Een paar minuten later bekroonde Iniesta zijn eigen schitterende spel in de eerst helft met een hard schot: 0-3. Nog voor dat was doorgedrongen, combineerden Messi en Pedro een minuut later in een perfect uitgevoerde één-twee en was Pedro opnieuw trefzeker: 0-4. Het was over en sluiten. Wat later kwam er een dubbele wissel voor Barça: Iniesta ging het veld af, wederom met een staande ovatie, en Thiago kreeg zijn minuten, terwijl Afellay Pedro verving en daarmee zijn debuut in de competitie maakte. In de 88e minuut leek het er nog even op dat de vijf gehaald zou worden, nadat Messi goed gecombineerd had met Bojan en de bal onder de keeper door schoot, maar de bal ging nét een centimeter naast. Deportivo creëerde in de extra tijd nog een enorme kans om iets terug te doen tegen het geweld van Barça, maar Valdés hield zijn doel schoon.
Daarmee was de wedstrijd afgelopen. Barça won verdiend met 0-4 in een duel dat niet sprankelend was, maar dat zijn momenten kende waarin duidelijk werd dat Deportivo niet opgewassen was tegen de klasse van de blaugrana. Barça behoudt de koppositie met 49 punten en heeft tevens een mooie staat van dienst op gebouwd met het behalen van het maximale aantal punten uit de uitwedstrijden van de eerste helft van dit seizoen.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Adriano, Piqué, Puyol, Abidal, Keita, Mascherano, Iniesta (81’ Thiago), Pedro (81’ Afellay), Messi en Villa (70’ Bojan).

Opstelling Deportivo: Aranzubia, Laure, Colotto, Lopo, M.Pablo, R.Pérez, A.Tomás, Saúl (54’ Valerón), J.Domínguez (78’ Álvarez), Desmarets (70’ Rindaroy) en Adrián.

Gerelateerd nieuws