Nieuws Januari 2013

“Dit is het beste team waarin ik ooit gevoetbald heb”

Het is rond lunchtijd, net na de ochtendtraining van vrijdag, als Javier Mascherano achter de microfoon gaat zitten voor zijn persconferentie. Deze persconferentie begint over zijn landgenoot Lionel Messi, die maandagavond zijn vierde achtereenvolgende Ballon d’Or won. “Als Messi zo doorgaat wordt hij nog echt een legende”, vertelt Mascherano, die aan zijn derde seizoen bij Barça bezig is. “Hij is pas 25 en heeft al dingen bereikt waar veel spelers nu pas aan gaan denken, zoals de Champions League én de Ballon d’Or winnen”, vervolgt de van Liverpool afkomstige Argentijn.

Mascherano zit niet achter de microfoon om alleen over zijn succesvolle landgenoot te praten. Al snel gaat het over het seizoen met de Catalaanse ploeg. Hierover zegt de middenvelder: “Dit gedeelte, waarin het hele seizoen vorm begint te krijgen, is heel belangrijk. Gelukkig hoeven we geen dingen te veranderen sinds de start van de competitie en het Europese seizoen.” Een van de dingen waar Mascherano op doelt en die het meest waardeert bij de Blaugrana’s is de eenheid van de selectie. “We voelen ons allemaal onderdeel van het geheel waarin iedereen zijn rol kent”, aldus de 28 jarige Argentijn. Hij vervolgt met: “wie er ook speelt, iedereen is goed voorbereid en speelt met de juiste passie en karakter. Als dat goed in elkaar zit, gaat alles vanzelf. Hierover hoeft de coach niet in te zitten.” Over de voorbereiding verklaart Mascherano: “er zijn geen clubs die we niet kennen, zó goed wordt alles voorbereid. We spelen in de komende 10 dagen drie keer tegen Málaga. Dat zou wel eens lastig kunnen worden, maar we doen ons uiterste best om goede resultaten te halen.” De Argentijn vindt tevens het veld belangrijk. Hierover zegt hij: “Het is in ons voordeel dat het veld in Camp Nou zo snel is. We hebben op een snel veld meer mogelijkheden en kunnen we het spel spelen zoals we dat graag willen.”

Ook het aantal grote clubs waar Mascherano actief is geweest, passeert de revue. De ervaren middenvelder antwoordt met: “Ik heb het geluk gehad dat ik bij een aantal grote clubs als River Plate, Corinthians en Liverpool heb mogen spelen, maar Barça heeft toch wel het beste team waarin ik ooit heb gevoetbald. Dit zeg ik met respect voor de andere teams, maar er is niets te vergelijken met Barça.”

Tot slot gaat het tijdens de persconferentie over coach Tito Vilanova. Mascherano reageert stellig: “We willen dat Vilanova er eigenlijk iedere training en wedstrijd voor ons is, maar we hebben liever dat hij beter wordt en dus gezond is. Voor de coach is er maar een manier om beter te worden, en dat is hem zo veel mogelijk met rust te laten en hem te steunen wanneer dat nodig is.”