Nieuws December 2023

Uniek: 2 Barça-teams op 1 avond!!

Allereerst weer een prijs. In dit geval voor Asisat Oshoala. Ze won de prijs voor Afrikaans speelster van het jaar 2023. En terecht gezien haar uitmuntende spel!!

Woensdagavond 13 december spelen zowel de vrouwen als de mannen hun wedstrijd in de poulefase van de Champions League. De vrouwen beginnen om 18.45 uur aan de uitwedstrijd bij Rosengard (Malmö, Zweden). De mannen spelen om 21.00 uur de uitwedstrijd bij Antwerp FC (België).

De stand bij de vrouwen is als volgt:

1. FC Barcelona Femení 2-6

2. Eintracht Frankfurt 2-3

3. Benfica 2-3

4. Rosengard 2-0

Rosengard is duidelijk de mindere ploeg in deze poule. Het moet mogelijk zijn voor de vrouwen om de uit- en thuiswedstrijd (21 december 21.00 uur) te winnen. De Nederlandse Esmee Brugts is in supervorm: een hattrick in La Liga in de met 5-0 gewonnen wedstrijd tegen Eibar.

Malmö FF Dam werd opgericht in 1970. 19 seizoenen in de hoogste divisie in Zweden; 5 maal landskampioen. Na een naamsverandering in 2007 (LdB FC Malmö) werd de club 3 x kampioen. In 2013 werd de club ondergebracht bij FC Rosengard 1917. Deelname aan de Champions League in het seizoen 2014/2015 en 2022/2023. Bekende oud-speelsters: Manon Melis, Kirsten van de Ven, Lieke Martens, Line Roddik Hansen. Gezien de huidige selectie moet 2 x winst tegen Rosengard tot de mogelijkheden behoren. 1e plaats en volgende ronde liggen dan binnen handbereik.

De mannen van FC Barcelona spelen de uitwedstrijd bij Antwerp FC (21.00 uur). Onderstaand de stand in de poule:

1. FC Barcelona 5-12

2. FC Porto 5-9

3. Shaktar Donetsk 5-9

4. Antwerp FC 5-0

Voor zowel Barça als Antwerp staat er niets meer op het spel. FC Barcelona is geplaatst voor de volgende ronde en FC Antwerp (de ploeg van Mark van Bommel) is al uitgeschakeld en speelt geen Europees voetbal meer. Het tweede ticket moet komen uit de wedstrijd tussen Porto en Shaktar.

Royal Antwerp Football Club is de oudste professionele voetbalclub in België. Opgericht in 1880.Stadion de Bosuil, ruim 16.000 plaatsen. Sportief directeur is Marc Overmars. 5 x landskampioen; 4 x de beker van België en 1 x de Supercup. Geen aansprekende buitenlandse prijzen.

Oud)-spelers: Toby Alderweireld, Sandro Calabro, Jurgen Ekkelenkamp, Wesley Hoedt, Vincent Janssen, Gyrano Kerk, Danny Muller, Jan Poortvliet, Berry van Aerle, Leo van der Elst, Louis van Gaal, Owen Wijndal.

Visca Barça en Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com

Gerelateerd nieuws