Het eerste elftal van FC Barcelona neemt deel aan de volgende competities:

De Primera División (ook wel La Liga genoemd) is de hoogste Spaanse voetbalcompetitie. De winnaar van de twintig deelnemende clubs mag zich landskampioen van Spanje noemen.

Bij het Spaanse bekertoernooi, bekend als de Copa del Rey, stromen de clubs die deelnemen aan de Champions League of de Europa League pas in de achtste finale in. De overige clubs uit de Primera División nemen vanaf knock-out ronde deel aan de Copa del Rey. Clubs uit de Segunda División B beginnen in de voorronde en clubs uit de Segunda División A starten in de tweede fase. Tweede elftallen die uitkomen in de Segunda, zoals Barça B, mogen niet deelnemen aan het bekertoernooi.

De landskampioen en de bekerwinnaar plaatsen zich voor de Supercopa of Spaanse Super Cup. Wanneer een club zowel landskampioen als bekerwinnaar is, plaatst de verliezend bekerfinalist zich in een dergelijk geval. De Supercopa geldt als de officiële opening van het Spaanse voetbalseizoen en bestaat uit een heen- en een terugwedstrijd.

De Champions League is het belangrijkste Europese voetbaltoernooi voor clubs. Het toernooi wordt georganiseerd door de Europese voetbalbond UEFA. De winnaar plaatst zich voor het WK voor clubs en daarnaast voor de Europese Super Cup, het duel tussen de winnaar van de Champions League en de winnaar van de UEFA Europa League.

Tijdens de voorbereiding op een nieuw seizoen staat naast de diverse vriendschappelijke wedstrijden tevens de Catalaanse Super Cup op het programma. De Catalaanse voetbal federatie heeft in 2012 de opzet van de onderlinge regiowedstrijden gewijzigd. Tot dan was er een knock-outtoernooi tussen de voetbalclubs van Catalonië waarbij Barça en Espanyol pas in de halve finales van de Copa Catalunya instroomden. Dat is nu gesplitst in een knock-outtoernooi om de Copa Catalunya voor de voetbalclubs uit de lagere divisies en een Supercopa de Catalunya waarbij Espanyol en Barça uitmaken wie deze trofee in de prijzenkast mag zetten.

Voorafgaand aan de Joan Gamper Trophy, Catalaans: Trofeu Joan Gamper, worden in Camp Nou de spelers en technische staf voor het komende seizoen gepresenteerd aan de Barça-fans. FC Barcelona nodigt een tegenstander uit om deel te nemen aan de vriendschappelijke wedstrijd. De beker is vernoemd naar de oprichter van FC Barcelona.