‘Blaugrana’

Een van de zaken die Barcelona herkenbaar maakt zijn de kleuren van club, shirt en logo. Al meer dan honderd jaar zijn (donker)blauw en (granaat)rood de kleuren waar Barcelona voor staat. Hierdoor wordt Barça in de volksmond ook wel Blaugrana genoemd, verwijzend naar de Catalaanse namen voor deze kleuren.

Primera_Samarreta.jpg

Waarom juist voor deze kleuren gekozen is, is nooit volledig duidelijk geworden. Verschillende verhalen over boekhoudkleurige rode en blauwe potloden welke destijds veel gebruikt werden; de Comamala broers, welke rode en blauwe lintjes aan pakketjes hingen; de aanname van de kleuren van een Zwitserse club die Gamper eerder had opgericht, danwel het Zwitserse kanton waar hij vandaan kwam doen de ronde ten aanzien van de kleurencombinatie. Waarschijnlijk zal de daadwerkelijke oorsprong van de clubkleuren dan ook nooit met volledige zekerheid gegeven kunnen worden.

De geschiedenis van het logo

logo1.gifDan het logo van FC Barcelona, het eerste embleem kende vier verschillende onderdelen met een kroon bovenop. In de vier verschillende vakjes werden afbeeldingen getoond welke verbondenheid met Catalonië en de stad Barcelona. Nadat Gamper de club in 1908 van een crisis had behoed, werd in 1910 door Carles Comamala een nieuw ontwerp gemaakt. Dit logo werd tot de dag van vandaag nauwelijks meer veranderd. In het huidige embleem komen naast de clubkleuren (onder) ook de Catalaanse
logo2.gifkleuren in de vorm van het teken van Sant Jordi, de beschermheilige van Catalonië (links boven, wit vlak met rood kruis) en de senyera, de vlag van het oude koninkrijk Aragón en Barcelona terug (rechts boven, aantal rode en gele verticale banen). In een horizontale balk over het embleem staan de initialen ‘FCB’ verwerkt, verwijzend naar FC Barcelona.
logo3.gifTijdens het bewind van Franco werden de initialen veran- derd in CFB, de Spaanse benaming van de club. Daar- naast moest ook de Catalaanse vlag plaatsmaken voor de Spaanse, dit werd tijdens het 50 jarige bestaan van de Barça, in 1949 weer ongedaan gemaakt. De initialen wer- den pas eind 1974 in oude staat hersteld waarmee het logo weer terug was bij het originele ontwerp uit 1910. Buiten een aantal kleine aanpassingen in 2002, waardoor het gebruik van het logo vereenvoudigd werd, is er niets meer aan het logo veranderd.