Clublied

Het is inmiddels traditie dat voor aanvang van elke wedstrijd het clublied van FC Barcelona, ‘Cant del Barça’, over de stadionspeakers van Camp Nou wordt afgespeeld en door alle fans uit volle borst wordt meegezongen. Dit werd voor het eerst gedaan op 27 november 1974, voorafgaand aan de laatste wedstrijd binnen het 75-jarig bestaan van de club.

Een koor van 3.600 man bezette de grasmat en bracht het clublied, gedirigeerd door Oriol Martorell, voor het eerst ten gehore. De tekst is geschreven door Josep Maria Espinàs en Jaume Picas, en de muziek door Manual Valls.

Het lied werd al snel bijzonder populair, mede te danken aan het pakkende ritme en de woorden die niet beter hadden kunnen omschrijven wat het is om Barça-fan te zijn. Het vormt een warm welkom voor eenieder die voet zet op Catalaanse grond, gemeengoed onder leden van de club.

(klik op het muzieknootje naast het jaartal om het clublied te downloaden)

1923
Cant del Barça is echter niet het enige clublied dat de club heeft gehad. Het eerste stamt uit 1923 en werd op 18 februari van dat jaar bij het oude Les Corts-stadion gespeeld door het Orfeó Gracienc-koor, met teksten van Rafael Folch i Capdevila en muziek van Enric Morera, als eerbetoon aan Joan Gamper. Geheel overeenkomstig de kleurrijke sfeer van die tijd omschreven de woorden het nauwe verband tussen sport en de Catalaanse bevolking.

1949
Toen de club haar 50e verjaardag vierde schreef Esteve Calzada een nieuw clublied op muziek van Joan Dotras. Het heette ‘Barcelona, sempre amunt!’ (vrij vertaald: Barcelona, altijd omhoog) en was, ondanks het politiek klimaat destijds, geschreven in het Catalaans.

1957
Josep Badia gebruikte acht jaar later eveneens Catalaanse woorden voor een derde clublied, genaamd ‘Himne a l’Estadi’ (Lied voor het stadion), voor de introductie van Camp Nou. Het woord ‘Barça’ werd in dit clublied voor het eerst gebruikt. De muziek werd geschreven door Adolf Cabané.

1974
Nadat in 1974 het Cant del Barça werd geïntroduceerd verdwenen vorige versies snel naar de achtergrond. Zelfs het Himne de l‘Estadi, dat op dat moment 17 jaar lang het officiële clublied was, moest wijken voor de populariteit van het nieuwe lied.

Nu, ruim dertig jaar later, kan niemand zich voorstellen dat er ooit een nieuw clublied zal worden gemaakt. Er werd op 22 september 1998 wel een lied uitgebracht ter ere van het 100-jarig bestaan van FC Barcelona, ‘Cant del Centenari’, geschreven door Ramon Solsona en muziek van Antoni Ros Marbà, maar dit werd uitsluitend gebruikt in verband met de feestelijkheden daaromtrent.

Cant_del_Barça.jpg

Cant del Barça

Tot el camp
és un clam
som la gent blaugrana
tant se val d'on venim
si del sud o del nord
ara estem d'acord
estem d'acord
una bandera ens agermana

Blaugrana al vent
un crit valent
tenim un nom que el sap tothom

Jugadors
seguidors
tots units fem força
són molts anys plens d'afanys
són molts gols que hem cridat
i s'ha demostrat, s'ha demostrat
que mai ningú no ens podrà tòrcer

Blaugrana al vent
un crit valent
tenim un nom que el sap tothom

Het Barça-lied

Het hele stadion
schreeuwt het uit.
Wij zijn het blauwpaarse volk.
Waar we ook vandaan komen,
uit het zuiden of het noorden,
we zijn het er over eens,
er over eens,
één vlag maakt ons tot broeders.

Blauwpaars in de wind,
een krachtige kreet.
Onze naam kent iedereen:

Spelers,
supporters,
samen zijn we sterk.
Er waren veel succesvolle jaren.
We hebben veel doelpunten gemaakt.
Het is bewezen, het is bewezen,
dat niemand ons kan evenaren.

Blauwpaars in de wind,
een krachtige kreet.