Fundació FC Barcelona

In het jaar 2006 maakte FC Barcelona een einde aan een 107 jaar oude traditie. De spelers van het eerste elftal gingen voor het eerst in de clubgeschiedenis met shirtreclame spelen. Vanaf september 2006 pronkten de letters UNICEF op het blaugrana shirt. Dit alles was een direct gevolg van een vijf jaar durende samenwerkingsovereenkomst tussen de Fundació FC Barcelona en de kinderrechtenorganisatie UNICEF International.

De overeenkomst gaf de naamsbekendheid van de club wereldwijd een enorme ‘boost’. Zo kon de slogan ‘Més que un club’ voorgoed worden voorzien van het zo gewenst sociale gezicht van de club. Voor velen is de Fundació FC Barcelona een grote onbekende. Hoogste tijd dus om ons licht er eens op te laten schijnen.

Més que un club
Volgens de statuten werd de Fundació FC Barcelona op 18 juli 1994 opgericht. De eerste tien jaar leidde zij onder het bewind van de voorzitters Núñez en Gaspart een slapend bestaan. Pas in 2004 kwam daar bij het aantreden van voormalig president Joan Laporta verandering in.

Zo vond er een aanpassing van de statuten plaats, waarna de Fundació het aangewezen middel werd om invulling te geven aan de promotie van sociale en culturele waarden zoals de club die zich had voorgesteld. Zo tracht de Fundació al een aantal jaren het begrip ‘més que un club’ (meer dan een club) op een andere manier inhoud te geven.

Werd onder dit begrip aanvankelijk de rol verstaan die FC Barcelona als symbool voor de Catalaanse identiteit vervult, voor vele Catalanen nog steeds het belangrijkst, voor de Fundació is de slagzin aangepast naar ‘més que un club en el mon’ (meer dan een club in de wereld), ook wel te lezen als ‘wereldwijd meer dan alleen maar een voetbalclub’, verwijzend naar haar sociale en culturele doelstellingen.

De projecten die de stichting ondersteunt, kunnen worden onderverdeeld in nationale projecten, waarbij de nadruk ligt op cultuur en promotie van de Catalaanse identiteit, integratie en educatie en in internationale projecten, waarbij de nadruk meer ligt op solidariteit op het sociale vlak.

Onderdeel van de promotie van internationale projecten is een 25 seconden durend filmpje dat in acht talen in 54 landen op verschillende tv-stations wordt uitgezonden: