Nieuws Mei 2013

Elf Barça-spelers geselecteerd

Vanaf 15 Juni zal er in Brazilië om de Confederations Cup gestreden worden. Dit toernooi dat om de vier jaar, in het jaar voor het WK, wordt gehouden in het WK-gastland. Aan de Confederations Cup nemen de kampioenen van de continentale toernooien deel aangevuld met de regerend wereldkampioen en het gastland.

De Spaanse bondscoach Vicente del Bosque heeft liefst negen spelers van FC Barcelona geselecteerd voor het toernooi: Víctor Valdés, Gerard Piqué, Jordi Alba, Sergio Busquets, Xavi Hernández, Andrés Iniesta, Pedro Rodríguez, Cesc Fàbregas en David Villa. Al deze Blaugrana spelers waren tevens geselecteerd voor het EK in Polen en de Oekraïne in 2012. De Catalaanse club is hiermee hofleverancier voor de Spaanse selectie.

Vorige week maakte Luiz Felipe Scolari al bekend dat hij in zijn Braziliaanse selectie Dani Alves en de kersverse Barça-aanwinst Neymar da Silva Santos Júnior heeft opgenomen. Hierdoor komen in totaal elf Blaugrana spelers uit op de Confederations Cup.

WK-gastland Brazilië speelt in Groep A op 15 juni eerst tegen Japan en treft later in de groepsfase nog Mexico (19 juni) en Italië (22 juni). Voordat Brazilië op 15 juni het toernooi opent tegen Aziatisch kampioen Japan, oefent het op 2 juni nog tegen Engeland en op 9 juni tegen Frankrijk.

In Groep B start Spanje met een duel in de Arena Cidade da Copa op 16 Juni tegen Uruguay, de kampioen van Zuid Amerika. Hierna is op 20 Juni Tahiti de tegenstander en de laatste groepswedstrijd is op 23 Juni tegen Nigeria.

De halve finales worden op 26 en 27 Juni gespeeld. De finale wordt gespeeld op 30 juni, in het Estádio do Maracanã in Rio de Janeiro.