Nieuws Juni 2018

Stroeve start Barça-spelers

De FC Barcelona-spelers hebben de eerste dagen op het WK nog niet veel reden gehad om te juichen. Luis Suárez, Andrés Iniesta, Leo Messi en Samuel Umtiti kwamen allen al in actie maar echt overtuigend was het nog niet. Toch wisten enkele afgevaardigden van Barça wel de volle drie punten te bemachtigen. Zo won Luis Suárez met Uruguay met 0-1 van Egypte, door een vrije trap in de slotminuten. Suárez had echter zijn dag niet, en miste enkele levensgrote kansen tijdens de wedstrijd. Met 3 punten staat Uruguay nu in puntenaantal gelijk met gastheer Rusland na 1 duel.

Het was op vrijdag de beurt aan de Spaanse nationale ploeg, die met een nieuwe trainer aan moest treden tegen regerend Europees kampioen Portugal. Het duel eindigde in 3-3, waarmee vooral Spanje teleurgesteld zal zijn. Vlak voor tijd kreeg het namelijk nog een tegentreffer. Barça-middenvelder Sergio Busquets was de uitblinker met twee assists aan Spaanse zijde, terwijl ook Piqué, Iniesta en Alba hun opwachting maakten. Een dag later kwamen Umtiti en Dembélé in actie met Frankrijk, maar ook voor de Fransen ging het niet van een leien dakje. Het won met 2-1 van het Australische team, maar zonder echt te overtuigen. Bij Frankrijk maakte Griezmann de openingsgoal, de spits van Atlético die heeft aangegeven niet naar Barça te zullen vertrekken deze zomer.

Het was ook tijd voor de opwachting van Lionel Messi met het Argentijnse elftal, op jacht naar die felbegeerde wereldbeker. Het openingsduel tegen IJsland resulteerde echter in een compleet drama, want IJsland hield stand en wist met 1-1 de Argentijnen flink te frustreren. Messi miste ook nog vanaf 11 meter een kans om de wedstrijd in het voordeel van zijn land te beslechten. Hierdoor moet het elftal van Jorge Sampaoli zijn twee resterende wedstrijden eigenlijk winnend afsluiten, met allereerst het duel tegen Kroatië en de afsluiter tegen Nigeria. Het Kroatië van Rakitic won met 2-0 van Nigeria. Op zondag komen onder andere Ter Stegen, Coutinho en Paulinho nog in actie terwijl ook Mina en Vermaelen hun eerste groepswedstrijd nog moeten afwerken.

Foto: www.fcbarcelona.cat