Nieuws Juli 2012

Even voorstellen: Jordi Alba

De carrière van Jordi Alba maakte op 11 maart 2010 een grote wending. Valencia speelde in eigen Mestalla om de Europa League tegen Werder Bremen en verdediger Alexis geraakte geblesseerd. Coach Unai Emery bleef daardoor zonder linksachter en besliste de aanvaller Alba op die positie in te brengen. Alba kweet zich behoorlijk van zijn opdrachten en werd een erg betrouwbare linksachter. Eerst bij Valencia, later bij de Spaanse Nationale ploeg en sinds 2012 bij Barça waar hij op het oude nest terugkeert.

Alba begon te voetballen bij Hospitalense en was voor zijn ploeggenoten de kleine Romário omdat hij als spits zijn goals scoorde zoals ook de Braziliaan deed. In 1999 werd de tienjarige Alba opgenomen in de opleiding van Barcelona. Hij speelde er samen met Bojan Krkić en Giovani Dos Santos. Alba is technisch vaardig en heeft een echte winnaarsmentaliteit. Toch wordt hij in 2005 bij Barça doorgestuurd omdat hij te klein was. Alba gaat bij vierdeklasser Cornellà voetballen, waar Valencia hem twee jaar later oppikt.

Na een seizoen bij Valencia Mestalla, het tweede team van Valencia, leende de club uit de Sinaasappelstad Alba uit aan Gimnàstic in de Segunda División. Bij die club behoorde de vleugelaanvaller tot de uitblinkers, zodat Alba in 2009 wel werd opgenomen in de hoofdselectie van Valencia. Als aanvaller kon hij geen vaste stek afdwingen, maar als linksachter maakte hij in de lente van 2010 een nieuwe start en sindsdien is Alba niet meer te stoppen. Hij schopte het tot Spaans international en werd de revelatie van het EK 2012 in Polen en Oekraïne. Alba bekroonde zijn toernooi met een erg fraaie treffer in de grote finale tegen Italië.